Undeva,
pe o stradă apropiată, se aude o motocicletă
care demarează în trombă. E foarte cald afară, te sufoci pur și simplu. Mă așez pe o terasă mai puțin aglomerată, într-un spațiu în care oamenii caută
cu disperare băuturi răcoritoare. Privesc pur și simplu. Nu-mi fac gânduri. Cineva mi-a spus că par un om
fără gânduri. Asta îmi pare foarte ciudat, mai ales că de câte ori privesc marea, mă gândesc la eclipse și la
semne zodiacale, orizontul albastru părându-mi o linie subțire între existent
și inexistent. Privesc valurile și găsesc
a fi fascinant cum istoria dirijează
trupul întâmplărilor de la un spațiu la altul, de la un vis la altul. La o masă apropiată, doi
bătrâni aranjează pe o tablă de șah
piese vechi, cu rigoarea unor soldați
prinși în tranșee care-și afundă muniția
umedă în baionete. Întreg scenariul
acesta mă zguduie în câteva secunde. Evrika! Îmi amintesc totul acum. Fiecare amănunt
al unei povești pe care bunicul meu
o spunea prietenilor din sat duminica după-amiaza. Istorisire pe care am visat-o repetat ani de-a rândul, un soi de obsesie împletită cu alte detalii
nerealiste din propriul subconștient.
Îmi amintesc amploarea visului, demarcațiile
lui, fiecare personaj în parte. Se
făcea că eram într-o cameră de hotel. Undeva într-un mare oraș sud-american, probabil prin Argentina sau Uruguay,
nu aș putea spune precis. Undeva la înălțime, unde aerul părea irespirabil și
nefiltrat, împânzit bezmetic de o muscă
deranjantă, care mai trepida uneori pe suprafața
unei table de șah care îți hipnotiza numaidecât privirea. Toate obiectele din
jur păreau vechi și de bun gust. Un gramofon
de culoarea bronzului, lustruit atent, câteva tablouri și o veioză veche
acompaniau un pat mare și solid, fixat lângă fereastră. Un domn de vârstă mijlocie, înțepenit pe un scaun comod pare pierdut
la doi metrii de mine, printre pionii,
nebunii și turnurile lustruite care aglomerează la modul cel mai simetric cu
putință tabla de șah din fața lui. Părul lui lins, negru ca abanosul și parcă uns cu ceară îi conferă un aer exotic, juvenil și prietenesc. În
câteva secunde, conștientizez că nu
mă vede și nici nu mă aude. Sunt prins în capcana
propriului vis, care nu mă lasă nici să schimb ordinea lucrurilor și nici să particip
la ele. Sunt, iată, un simplu martor
invizibil.
Se aud bătăi în ușă. Un angajat al hotelului
deschide ușa, adresându-se bărbatului din cameră cu o admirație neobișnuită.
- Mă scuzați că
întrerup, d-le Capablanca, la
recepție se află un domn insistent care dorește să vă vadă, îmi spune că a
făcut o descoperire epocală, pe care dorește să v-o aducă la cunoștință. Să-l
poftesc înăuntru?
Bărbatul acesta distins
încuviințează din cap. Privirea lui
pare un amestec nobil de copilărie și bătrânețe înțeleaptă, cum numai aici pe plajele sud-americane îți e dat să
vezi. La un moment dat, ușa se deschide. Un om tânăr, neîngrijit, nebărbierit și distrat intră în cameră.
– Bună seara, senor, îmi cer scuze de deranj.
Entuziasmul m-a determinat să vă deranjez tocmai astăzi, dar... am făcut, după
mult timp de gândire, o descoperire epocală. Pe care aș dori să v-o arăt, dacă
îmi permiteți. Pot să iau loc?
În cîteva secunde, un
tablou halucinant se desfășoară sub
ochii mei. Cei doi se află față în față, despărțiți doar de tabla de șah,
reașezată acum pentru începerea jocului. Contrastul
dintre cei doi pare într-atât de puternic, încât aveam senzația că la jocul
acesta de șah se înfruntau Hannibal
și Scipio Africanul. Străinul poartă
un raglan ponosit, o barbă foarte lungă, nespecifică
vârstei lui, e lat în spate și foarte înalt. Capablanca îl privește atent, încă nedumerit. Are senzația că e
vreo farsă la mijloc.
– Maestre, i se adresează străinul,
am nevoie de doar 20 de minute din timpul dumneavoastră. Pentru că am găsit o
modalitate de a câștiga o partidă de șah în maximum 26 de mutări, indiferent de mutările pe care le veți face dumeavoastră,
așa că... vă rog, să începem...
Omul ăsta e nebun de-a dreptul, își spune José, în timp ce-i oferă necunoscutului o cafea
și o țigară preparată din foi cubaneze. José e de fapt José Raúl
Capablanca y Graupera. Cubanez, unul dintre cei mai buni șahiști pe
care i-a dat omenirea vreodată. Chiar cel mai mare șahist, afirmă mulți
pasionați ai șahului. José aproape că râde. Fusese o zi ca oricare alta
pentru el, până la ora asta. Începe jocul cu o ironie spontană:
- Doriți să jucați dumneavoastră cu albele? Sau preferați negrele?
– Nu are importanță, îi răspunde vocea străină. Oricum voi termina jocul
în mai puțin de 26 de mutări! Aaaa, găsesc explicabilă îndoiala
dumneavoastră. De ce zâmbiți? Știu. Și eu aș zâmbi dacă aș fi în scaunul
în care vă aflați dvs. Să începem așadar. Uitați cum facem... Dăm drumul la primul
joc. Dacă vă înving până-n 26 de mutări, mai jucăm. Dacă nu, mă retrag
și vă jur că nu vă mai deranjez niciodată!
José Raúl Capablanca, copilul cubanez minune al șahului mondial, cel
care până la 20 de ani învinsese cei mai buni șahiști ai lumii, surâde...
Știe că nimeni nu îl întrece în jocul de final. Și totuși... în câteva
minute jocul ia sfârșit. Mat în 25 de mutări. Cubanezul își mușcă
pur și simplu buza de sus. Nu-i vine să creadă. Omul ăsta e imobil. Nici nu se
bucură, nici nu tresare. Stă doar și citește tabla de șah. Piesă cu
piesă. Și analizează. De parc-ar fi în transă. Aproape că nu clipește
deloc... Eu, la rândul meu, nu pot nici măcar să tresar. Rămân blocat
locului, uluit. E ca și cum mașina timpului mă țintuiește în
camera asta de hotel să fiu în prezența unor asemenea figuri impresionante.
E ca și cum i-aș privi pe Newton și Einstein disputând o partidă
de șah pe o tablă a universului fizic, cel din urmă fiind străinul necunoscut
care răstoarnă orice teorie anterior cunoscută. Capablanca fierbe
ca un ou. ‘Mă, străinul ăsta e prea sigur pe el, ce naiba!?!’ A
doua partidă, al doilea mat. La fel de rapid. Înainte ca maestrul să mai
apuce să întrebe ceva, străinul își soarbe cafeaua, își strânge
lucrurile, face o reverență și dă să iasă din camera de hotel. Se mai oprește
cât să audă o ultimă dorință din partea lui Capablanca:
- Te rog doar să te duci și la domnul Alehin, să-i arăți și
dumnealui...
Aleksandr Alehin fiind nimeni altul decât marele rival al domnului Capablanca.
Un maestru de talie mondială, internațional rus, stabilit în Franța.
Cel care, peste câteva zile urma să-l înfrunte pe Capablanca pentru
titlul mondial. În mijlocul acestui oraș-monument, Buenos Aires, unde mă
aflu și eu, invizibil și martor la toate acestea, pe un final de
octombrie 1927. Cubanezul e campionul en-titre, cel care a uluit lumea
întreagă învingându-l pe cel mai longeviv campion al șahului pe care l-a
dat istoria, pe Emanuel Lasker. José se antrenează de câteva zile
aici, în camera asta de hotel. Știe că rezultatele de egalitate nu
contează, contează doar cine ajunge primul la șase victorii. În sfârșit,
vine și ziua cea mare. Jos la recepție, într-un salon-restaurant
dichisit, protejat de un candelabru imens și de privirile a sute de admiratori
sau cunoscători, ziariști și reporteri de radio, începe marele
meci. După a cincea partidă, la prima pauză permisă de organizatori, Capablanca
își calcă pe inimă, trece peste toată rușinea unei asemenea întrebări și i se
adresează rusului:
- Maestre, vroiam să te întreb și pe dumeata dacă...
- Da, m-a vizitat și pe mine un nebun.
Zicea că în 26 de mutări... Și vreau să-ți spun că n-am jucat una
sau două partide, ci vreo nouă. Nouă, don Raúl! Nouă
partide! Am luat mat în fiecare! N-am avut ce să-i fac... A trebuit să-l
omor...
Capablanca nu mai știe ce să creadă. Nu știe dacă changer-ul
său glumește sau dacă vorbește serios. Preocupat de asemenea gânduri, Raúl
pierde titlul mondial. Alehin devine momentan regele. De atunci,
ceva îl tot macină, nu-i dă pace. Nu mai poate dormi noaptea. Se
gândește la misteriosul care i-a executat. Cine era omul acela?
Cine putea să învingă, în aceeași seară, doi campioni mondiali, de
fiecare dată în mai puțin de 26 de mutări? Mă dezmeticesc și-mi amintesc
că mă aflu tot pe aceeași terasă, într-un loc retras unde doi
bătrânei se luptă în orglii folosindu-se de o partidă de șah. Zâmbesc,
mulțumit că mi-am amintit visul acesta. Povestea asta preferată a
bunicului meu. Pe care o credeam demult uitată în subconștientul meu.
Mă ridic, las un bacșiș consistent ospătarului, și ajung să cutreier la un
moment dat orașul ăsta încărcat de istorie. Trec pe lângă o vitrină
care ascunde o librărie în limba spaniolă și privirea îmi rămâne
ațintită pe un titlu neverosimil: Geniul care nu a existat.
Iar vara se sfârșește. Ajung acasă. Seara citesc sub veioza
mea deteriorată sau mai caut emisiuni interesante pe Discovery
Channel. Surâd la un moment dat, fiindcă i se ia interviu unui domn
numit Manuel Lopez Michelone, mare maestru mexican de șah,
printre altele profesor de automatică, conferențiar al unor cursuri
nemaipomenite în facultăți aztece de renume, dar și de peste ocean, din Marea
Britanie. Ascultându-l, mă gândesc că e aiurea să transformăm șahul
în romane polițiste de Agatha Christie. Deși visul acela încă persistă
în mine. Chiar dacă uneori îmi spun că un geniu ca cel din camera lui Capablanca
e posibil să nu fi existat niciodată. Misterul acesta dospește încă
în mine totuși. Ca de altfel și asupra morții lui Aleksandr Alehin,
găsit fără suflare într-o cameră de hotel din stațiunea Estoril, Portugalia.
Ca și asupra decesului inexplicabil al lui Capablanca, secerat de o
hemoragie cerebrală la sfârșitul anului 1942, undeva pe străzile din New
York. Ca și asupra plecării de pe lumea aceasta a lui Emanuel Lasker,
primul mare adversar al lui Capablanca, mort exact la un an după rivalul
său cubanez, exact în aceeași cameră a spitalului Muntele Sinai. Coincidențe?
Nu știu.
Nu știu nici măcar cum să fiu când mă mai gândesc la toate acestea. Nu
risc să fiu credul, poate evit o mare parte din dezamăgiri. Oarecum,
este absurd să crezi ceea ce este absurd. Înțeleg că n-am cum să
cred ca să înțeleg. Iar dacă scepticismul meu este o formă de
nihilism pasiv, atunci neîncrederea mea are o nuanță
activă, care juisează când distruge credințele. De aceea cred în domnul
acesta misterios. În geniul care nu a existat de fapt, niciodată.
Cred, mai bine zis, în propria mea neîncredere. Când cred, nu
cred. Când nu cred, mă trezesc de fapt că totuși cred. Dar dacă domnul
acesta cu barbă a existat? Dacă visele uneori ne transmit ceva? Nu știu,
și poate nu voi ști niciodată...
visele ne transmit întotdeauna ceva, road!
RăspundețiȘtergereteribilă scrierea ta. nu ştiam că dialogul îţi este atât de facil, că de scrierea cinematografică nu mă îndoiesc... m-ai făcut mat în mai puţin de 26 de mutări, asta e sigur.
material de film povestea asta, despre care se vorbește destul de mult în lumea șahului, mi-am amintit de ea și m-am gândit să o romanțez aici. până la urmă, visele și misterele aduc deliciu, aceste două variabile fluctuează mereu în subconștientul nostru setat de societate să fie mult prea rațional.
RăspundețiȘtergeremă bucur foarte mult că ți-a plăcut, Psi.
Cu toate că sunt un jucător prost (nu m-am dat niciodată în vânt după şah şi n-am prea avut de-a face cu această lume), cred că am mai auzit povestirea.
RăspundețiȘtergerePsi are dreptate, ar ieşi un film scurt care cred că ar avea priză foarte bună la public. :)
e o legendă din lumea șahului, pe care am auzit-o prima dată la bunicul meu. desigur că nimeni nu știe cum și în ce condiții un necunoscut a învins în aceeași noapte 2 campioni mondiali la șah, dar imaginația ne lasă mult spațiu aici. m-am gândit ca într-o zi să scriu o carte pornind de la legenda asta, mai ales că am practicat șah de înaltă performanță, dar cu o documentare serioasă despre viața protagoniștilor implicați în povestea asta. poate îmi îndeplinesc până atunci dorința de a vedea cât mai mult din America Latină.
RăspundețiȘtergereMulțumesc pentru comment, Max, cu siguranță ar ieși un scenariu de film excelent.