Când eram adolescent eram în stare să țin minte
absolut orice. Țineam minte tot ceea ce s-a întâmplat dar și ceea ce nu s-a
întâmplat. Ceea ce-mi amintesc acum e posibil să se fi întâmplat sau nu. Nu-mi
amintesc exact. Memoria îmi e de multe ori un major defect pe care nu-l pot
ascunde printre cuvinte. Tot ceea ce pot spune e că uneori mă mai bântuie o
secvență excentrică la care am participat fără să-mi propun măcar asta. Nu știu
cum s-o spun mai exact, dar probabil că fiecare om are nevoie de un puzzle
pentru a-și ține mintea ocupată, de o întrebare care să-l consume, de un punct
care-i răstoarnă fundamentul existențial și centrul propriu gravitațional. Altfel
spus, de o capcană care să-i măsoare
și să-i cuantifice voința. Sau curajul, de ce nu? Ori stăpânirea de sine. Ba
chiar și luciditatea. Iată, așadar, ce mi s-a întâmplat într-o zi de toamnă ca
aceasta, când pierdeam zilele pe la bibliotecă, în lupta mea inegală cu volumul
de informații pe care-l căutam cu o sete asemănătoare unui ultim supraviețuitor
rătăcit în inima nepătrunsă de timp a Sahelului
topit peste nisipul fierbinte. Îmi plăcea mult mirosul de carte și numerotația
aceea codificată a rafturilor și a tomurilor, care îmbracă orice bibliotecar într-o aură de vrăjitor și de
purtător solemn al unei chei importante, pe care o poartă la gât cu
conștiinciozitatea unui Cerber incoruptibil
și imbatabil. Mă obișnuisem să-mi fac un obicei de a ajunge la bibliotecă în
fiecare zi tot cam pe la aceeași oră, pe la unsprezece și jumătate aproximativ,
unde împrumutam cel mult trei cărți deși aș fi putut împrumuta chiar până la
cinci sau șase volume pe zi, ca să zic așa. Aveam eu pe atunci un fix în cap pe
care îl respectam cu încăpățânarea unei bufnițe nemișcate, și anume acela de a
găsi o lucrare filosofică potrivită și scurtă, dar și două volume de literatură
mai năstrușnice și cât se poate de încâlcite dacă era posibil. Nu m-am putut
ține prea multă vreme de regula asta, mă ispiteau tot soiul de titluri, și de
multe ori mă așezam la masă și le răsfoiam pe loc, nu eram nici eu nimic
altceva decât o ființă supusă acelei dorințe naturale de a avea dintr-un lucru
bun mai mult decât ar fi avut nevoie.
Dintr-un colț, simțeam
aproape întotdeauna că un bibliotecar
slăbuț mă iscodește atent din când în când, parcă dornic de a mă poziționa și
el la rândul lui în vreo categorie anume, pe care și-o făurise probabil aleatoriu
în meseria asta a lui pe care unii o găsesc și astăzi destul de contradictorie.
Așa gândeam eu pe atunci, recunosc. Mai departe pot spune că, după un anumit timp,
saluturile noastre au devenit din ce în ce mai încărcate de zâmbet și de semi-complot. Deja toată lumea cunoștea
pe toată lumea și parcă fiecare apariție nouă provoca zâmbete în lumea asta
dominată de miros tipografic. Așa se face că am ajuns să ne înțelegem din
priviri. De la masa mea, mai priveam uneori înspre ușa care aducea în unele
după-amiezi câte o față nouă și, cumva instinctual, priveam ochii migdalați și
haioși ai bibliotecarului, citindu-i în ochi expresii de genul: Vezi?
Ăsta e student la chimie... Miroase a sulf și are hainele curate, de parcă i-ar
fi fost cu grijă acoperite de vreun halat bleumarin... Sau: Uită-te
și tu la fata asta, parcă cineva a trimis-o cu forța aici. Parcă-și impune
singură imperative, sigur o să caute raftul cu autori clasici. E curios și
amuzant cum un clasic este un autor pe care toată lumea vrea să îl fi citit,
dar pe care nimeni nu vrea de fapt să îl citească...
Îmi plăcea și mie,
recunosc, să mă mai joc câteodată în desfătarea propriei imaginații, și să
privesc cu atenție noii cutezători
veniți la sala de lectură, acolo unde tocurile de pantofi păstrau constant și
inconștient un ritm al sunetelor de fundal care enervează orice tocilar
înghesuit la o masă din colț în lupta lui neînțeleasă cu timpul. Așa am
observat eu în timp diferite tipologii și personaje. Dar nici măcar o singură
dată nu am observat acele personaje care mai târziu au devenit foarte
importante pentru mine. Ăsta a fost, ca să zic așa,ghinionul meu de moment. Pe
care timpul l-a șters mai apoi cu destulă dibăcie. Dar urmăream în schimb zi de
zi personaje palpabile pe care uneori mi le imaginam chiar și în cărțile pe
care le mai citeam noaptea, la veioza mea gălbuie, pe care o asemănam cu vreo victimă stoarsă de puteri și de sânge.
Cine știe? Poate eu chiar eram un vampir care se hrănea cu răbdarea și timpul
ei uniform. Dar una peste alta, contactul meu invizibil cu acești ciudați cititori mi-a fost rodnic pe mai târziu. Ca orice
experiență de viață. Nu știu cum s-a făcut, dar seara, am ajuns foarte repede
să schimb felurite impresii cu bibliotecarul
meu atipic și subțire. Nu știu dacă ne împrieteniserăm, dar ne știam parcă de o
viață. Și nu pot trece peste faptul că am râs amândoi peste măsură într-o
seară, țin bine minte. Când i-am spus că în biblioteca asta vin cititori care
fac lucruri din simplul motiv că ele au
mai fost făcute. Sau că au mai fost citite. Dar că mie mi-ar plăcea mai mult
să întâlnesc oameni care fac lucruri
pentru că n-au mai fost făcute. M-a privit atent, îmi aduc foarte bine
aminte, parcă vroia să-mi spună ceva important, dar s-a abținut în seara aceea.
A făcut realmente un efort pentru a se abține, se vedea asta fără mare efort,
îl trăda chipul lui îngândurat. Sau altfel spus, se vedea de pe Marte cu ochiul liber asta. Totuși,
momentul acela nu a rămas fără urmare.
Cumva, tăcerea lui avea
să-mi schimbe amintirile pentru totdeauna. Poate că și azi ar trebui să-i
mulțumesc pentru asta, deși știu că nu m-ar lăsa să-mi duc la bun sfârșit
mulțumirile. Dar asta e o altă poveste. Pentru alte pagini care se cer umplute
de cuvinte aspectuoase și întortocheate într-un șir mai potrivit decât acesta. Pe
scurt, am fost destul de surprins când m-a bătut pe umăr într-o zi de vineri.
Ploua intens afară și era ceață. Se vedea apa scursă pe fereastra din hol a
bibliotecii. Nu i-am înțeles cuvintele, dar am remarcat semnul pe care mi l-a
făcut ca să-l urmez. Și abia atunci l-am văzut folosindu-se prima dată de cheia
pe care o păstra cu atâta solemnitate la gât. Am intrat într-o cameră
întunecată, fără fereastră și fără cărți. La capătul căreia se găsea o altă
ușă, de fabricație veche. Am înțeles intuitiv că ceva interesant se afla după
ușa aceea vopsită destul de prost. Bibliotecarul meu s-a întors către mine
într-o piruetă executată milităresc și, acoperit de un zâmbet straniu, mi-a spus:
Ai
vrut să întâlnești oameni ce fac lucruri care n-au mai fost făcute. Ei bine,
tot ceea vreau să-ți transmit e să rămâi calm și stăpân de sine, vei avea acum
oportunitatea să-ți măsori singur dorința... O emoție m-a apăsat cumva
în piept. Nu știam ce va urma, dar tot ce mi-a trecut prin cap atunci a fost că
uneori ispita este într-adevăr o forță irezistibilă care acționează asupra unui
corp mobil. Când s-a deschis ușa, am găsit o cameră luminată perfect de două
lampe vechi, curat zugrăvită, dar tot ce mai îmi amintesc azi este că nu mi-am
putut în clipa aceea dezlipi ochii de la două lucruri pe care le-am găsit
într-o contradicție izbitoare. Pe
jos, erau peste tot cărți și felurite alte pagini, desprinse din alte cărți,
toate aruncate haotic, amestecate cu și mai bizare pagini cu ilustrate, toate suprapuse
peste nenumărate articole de ziar, și peste articole de ziar ale căror fotografii
în alb și negru te captivau la propriu, dar și de versuri sau alte desene
ciudate. În mijlocul camerei, o masă ovală de lemn maroniu, domina tot acel
spațiu închis și misterios. Acompaniată de cinci
scaune masive. Patru oameni mă
priveau cu o curiozitate care aproape că mi-a oprit bătăile inimii. Un singur
scaun era, desigur, neocupat. N-am
așteptat vreo invitație specială, știam că acel scaun îmi era rezervat mie..
Nu știu nici azi dacă
totul a fost real sau nu, dar parcă mă aflam la o întâlnire a alcoolicilor anonimi, găzduită aici, într-o cameră
secretă din spatele bibliotecii. Patru oameni mă fixau cu privirea. Se așezase dintr-odată
o liniște deplină. A fost ca și cum ne-am fi auzit unul altuia gândurile într-o
tăcere asurzitoare. Bibliotecarul nu
părăsise camera. Ocupase un colț din care să mă poată studia mai bine. Abia
atunci am remarcat că purta un halat alb. Preț de o secvență, am oprit timpul
în loc ca și cum aș fi avut vreo telecomandă care poate face așa ceva. Nu-mi
venea să cred cum se transformase totul, cum trecusem dintr-o cameră în alta de
parcă aș fi pășit dintr-o lume în alta, de fapt. Parcă retrăiam toate filmele
al căror subiect e studiul pacienților într-o clinică de schizofreni. În mintea mea chiar apăruse de fapt cadrul
acela în care Jack Nicholson începe
să râdă nebunește în mijlocul tovarășilor lui alienați din One Flew Over Cuckoo’s Nest. Mă speriasem puțin, trebuie să admit, și nici nu-mi
era foarte confortabil spațiul acela, mai ales la început, ba chiar imaginația
mea m-a dus și mai departe de atât, până la gândul că am intrat în vreun cerc de ciudați care se adună pe ascuns
pentru a-și pune în aplicare diferite uneltiri care să afecteze lumea de afară,
știți voi, lumea reală. Deși mă
simțeam ca în cadrul vreunui grup american de terapie, totuși încă nu-mi puteam
da seama, după fețele celor care mă priveau, care sunt pacienții și care e de fapt terapeutul.
Nu știu dacă v-ați gândit și voi uneori la asta, dar există momente în viață în
care te trezești că ești tu cel care deranjează, cel care este supus vreunui studiu, și primul impuls care-ți trece
prin picioare este acela de a te ridica și a o zbughi la fugă încotro mai vezi
cu ochii. Dar n-am făcut asta. Fără să mă mișc, am așteptat să văd ce urmează.
Stop cadru. Mă simt obligat să continui de la acest punct: eram șase oameni într-o cameră. Nu știam nici cine e terapeutul,
nici cine sunt pacienții, nici cine a organizat asta, și nici măcar cine va
încheia șarada asta.
Dar vocea
bibliotecarului a spart într-o fracțiune de secundă tot zgomotul acela înțesat
de întrebări care-mi invadau rapid venele și porii.
-
Poate că cel mai bine ar fi să trecem
peste politețuri. Și să ne prezentăm. Asta deși eu, de exemplu, știu deja multe
despre tine, din fișa ta de bibliotecă, Robert.
E momentul cel mai potrivit să-ți spun că m-a surprins încă de la început
noninvazivitatea ta, calmul tău discret și neinteresat. Nu m-ai întrebat
niciodată care e numele meu, deși nu cred că nu ai observat că eu sunt singurul
dintre colegii mei care am renunțat să port la piept un ecuson pe care să-mi
fie gravat numele. Ei bine, eu sunt Sergiu.
Mi-a întins mână drept,
fără vreun tremurat, ca și cum ne-am fi văzut pentru prima oară. S-a apropiat
de masa noastră ovală și mi-a pus în față un album. Nici măcar nu sesizasem că
ascundea ceva tot timpul la spate. Parcă mă inundase și mă captivase cu totul
camera aceea dereglată. Avea realmente un aer ciudat și atemporal încăperea
aceea șifonată.
-
Robert, sper că nu ți-am creat vreo
imagine deformată despre noi. Am să fac scurt prezentările, vreau să te
lămurești cât mai repede de ce te afli aici. În fața ta, mai exact, stă Eliodor, care a lucrat 27 de ani ca
profesor de pian, vine la această bibliotecă de mai bine de 20 de ani.
Încă atras de coperta
de piele neagră a albumului, abia mi-am putut redirecționa privirea înspre
acest personaj ce-mi părea abătut și delicat ca un portocal de cameră deshidratat.
Ochii lui blânzi și înțelepți păreau crestați de suferințe adânci și repetate...
-
Ea este Mimi. Are 21 de ani, nu e cu mult mai mare decât tine. Și aveți
multe lucruri în comun, să știi. Nu numai ochii căprui, ci și pasiunea de seară
pentru răsfoitul albumelor de artă din pavilionul de la demisol...Încă îmi e
bizar că nu v-ați intersectat niciodată până acum...
O observasem de prima
dată. Frumoasă și slăbuță. Cu ochi
căprui și rimelați într-un negru intens, cu o tentă de pistrui, probabil
ascunși de un machiaj de bun gust. Atentă. Cizelată. Îmbrăcată decent, dar
totuși atât de frumoasă. Îți acapara atenția. Avea câte-un inel pe fiecare
deget. Mirosea a parfum vechi. M-am gândit că o fi înnebunită după cultura
egipteană. Fiecare accesoriu de pe ea îmi aducea aminte de frumusețea lui Isis. Pe fiecare deget avea un inel
neobișnuit, am diferențiat un cap de
sfinx pe unul dintre inele, și chiar un scarabeu, stilizat de câțiva scribi pentru a-l simboliza pe Ra. Citisem eu asta pe undeva în copilărie.
-
Mimi e
ziaristă deja. Are o rubrică la unul dintre ziarele din oraș. Cred că o să vă
înțelegeți de minune. La dreapta ta stă Nono,
a făcut box în tinerețe, și pot spune pe propria răspundere că a fost un
campion pe cinste la vremea lui, ai să vezi tu singur asta... În capătul
îndepărtat stă Darius. Darius e dresor de câini. Și câteodată mai
e și curier...
Sergiu,
adică bibliotecarul, cum încă îl numeam în mintea mea, mă asalta cu foarte
multă informație. Parcă auzeam ceva din ce spune, dar foarte puțin. Eram
hipnotizat de oamenii ăștia care se adunaseră aici. Nono părea un bătrân peste care timpul sărise, avea o privire caldă
dar rătăcită, ca aceea a unui veteran de război care nu se mai poate adapta
timpurilor noastre, iar Darius îmi
părea un tip înalt, cu un spate imens, cu brațe lungi și cu ochi adânci,
pierduți, îmi dădea mereu senzația că e undeva cu gândul departe, departe de
noi ceilalți. În câteva minute, camera se umpluse de fum de nicotină, Mimi își aprinse o țigară, la fel și Darius. Sergiu mi-a deschis albumul pe care-l aveam în față, după care se
retrase în colțul lui, exact în același loc ferit pe care-l ocupase chiar de
prima dată. Cu greu mi-am putut dezlipi ochii de pe primele coli ale albumului.
Vedeam acolo fotografii diverse, din locuri diverse, ale acestor cinci oameni
atipici. Simțeam că toți mă privesc și-mi urmăresc gesturile, la un moment dat Mimi oftase și zâmbise, parcă și Eliodor mai bombănea din când în când în
șoaptă câte ceva, dar nu mi-am dat seama exact ce, mintea mea s-a găsit prinsă
într-un festin vizual al fotografiilor din fața mea. Parcă intram în lumea unei
cărți, a unei veritabile povești de viață. De vieți, ca să fiu mai precis. Am
înțeles că ei adunaseră viața lor acolo. Separată dar și împreună. Erau acolo
fotografii cu Mimi pe timp de vară,
într-un decolteu deocheat, singură, în biroul ei de la ziar, cu capul pe birou,
străduindu-se să scrie câte ceva. Pe fața ei se deslușea un zâmbet juvenil și
indecent. Uneori, mai văd fotografia aceea în unele nopți, când mă gândesc cu
jind și dragoste la ea. Și la trupul ei nestăvălit, pe care l-am dorit încă
de-atunci de multe ori. Casa lui Eliodor
părea atât de pitorească în toate fotografiile ălea! Pianul lui nu încăpea în
cameră, se putea ușor sesiza asta din toate fotografiile cu el. Am văzut acolo
și centurile lui Nono, mănușile lui
vechi de box, dar cel mai mult m-au întristat două fotografii cu Darius din timpul Revoluției, ținea în brațe un tânăr împușcat. Dacă-i priveai ochii
în acea fotografie, aproape că-ți vine să plângi. Un gând din subconștient mi-a
amintit totuși că nu sunt singur în cameră, iar asta m-a oprit cumva din acea
emoție ce-mi apăsa umerii ca un ghiozdan greu, încărcat cu pietre, pe care ai
vrea să-l dai jos uneori, ca să-ți odihnești spatele..
Sergiu
a adus de undeva din spate un scaun și s-a așezat lângă mine. Mi-a cuprins
umărul cu mâna lui dreaptă. Nici azi nu găsesc cuvinte ca să pot explica asta,
dar aceea mi-a fost confirmarea finală că deja mă aflu printre prieteni. A
început să vorbească calm, explicit, cu gesturi rare și pline de conținut, și
ușor-ușor am început să completez puzzle-ul împrăștiat la început de oamenii
aceia prin mintea mea. Am aflat, gradual dar și adânc emoționat, povestea
fiecăruia dintre ei. Eliodor divorțase
de soție acum mai bine de cincisprezece ani, care-l părăsise pentru un alt
bărbat agreat de familia ei. O iubise enorm și fusese aproape să-și ia zilele
din disperare, dar cărțile și tovărășia celorlalți trei mai cicatrizaseră puțin
rana lui ascunsă pe interior. Mimi
intrase în acest club straniu cu aproximativ doi ani înaintea mea. Pe măsură ce
ei îmi povesteau diferite lucruri și întâmplări trăite împreună, mă tot
întrebam în sinea mea de ce oi fi ajuns eu acolo. Eram tânăr, nu depășisem încă
șaptesprezece ani, nu aș fi putut pune pe masa aceea ovală vreo experiență de
viață comparabilă cu a lor. De exemplu, Nono
trăise în tinerețe într-o sărăcie cruntă și cariera de sportiv îi adusese
prestigiu și câștiguri financiare importante, dar o accidentare nemiloasă și
ireversibilă îl forțase să pună mănușile în cui. A urmat o carieră industrială
lucrând într-o turnătorie de metale de la marginea orașului, trăind singur și
cu eternul regret de a nu activa în sport, măcar ca antrenor o dată cu trecerea
anilor. Suferise mai multe crize, unii spuneau că-și pierduse mințile și că
fusese tratat în mai multe clinici specializate din țară. Mie mi-a plăcut de el
pentru că atunci când vorbea chiar îți transmitea cuvinte adânci și potrivite.
Te privea drept în ochi și te liniștea pur și simplu.
Deși îi ascultam cu
atenție sporită pe fiecare, nu-mi puteam desprinde ochii de la frumusețea aceea brună din fața mea.
Ceilalți observaseră deja asta, și uneori mai zâmbeau, aruncând, așa,
nevinovat, câte-o glumă vis-a-vis de subiectul ăsta. Roșindu-mă până în vârful
urechilor, schimbam uneori sensul conversației, dar asta nu mă ajuta deloc, ca
să zic așa, fiindcă treceam dintr-o stare sufletească în alta. Cu cât aflam mai
mult cu atât mă minunam și mai tare de poziția mea din încăperea aceea. Când Darius mi-a istorisit cum își pierduse
copilul în luptele de stradă din timpul revoluției, o liniște cutremurătoare se
lăsase peste luciul maroniu al mesei ovale și peste sufletele noastre, retrase
parcă intenționat pe undeva printr-un colț protectiv din interiorul nostru. Iar
poza pe care o văzusem la început cu el parcă se transformase efectiv într-un
film întunecat. Fără nici o intenție de a dramatiza aceste amintiri, și mai
apăsat am devenit un an mai târziu, când într-un sfârșit Mimi îmi spusese cum trecuse cu dificultate peste ani de
chimioterapie pentru a se vindeca de o tumoare pe care i-o descoperiseră
medicii la o vârstă fragedă.
A trecut un an, au
trecut doi ani chiar, și am ajuns să țin la acești oameni. Parcă ar fi fost
familia mea alternativă regăsită după un timp îndelungat. Vara ieșeam jos la
terasă cu toții. Ne vedeam cel puțin o dată la trei zile. Uneori în fiecare zi.
Iarna ne refugiam în camera asta secretă, unde recitam poezii. Cele mai
frumoase zile de iarnă au fost cele în care Darius ne recita din Iliada
lui Homer. Sau din Sonetele lui Shakespeare. Fugeam de la școală ca să-i vădpe toți cinci, Mimi chiar chiulea de la muncă ca să
vină și ea de fiecare dată când ajungeam eu. Inventa tot felul de scuze care
mai de care mai haioase. Primăvara mergeam toți șase să vedem un număr de
teatru în aer liber, și Nono aproape
că lăcrima la fiecare prestație a puștilor aceia de liceu care jucau teatru stradal,
contemporan. Eliodor îmi împrumuta adesea
vinilurile cu muzică veche, italiană mai ales. Tot el îmi făcuse cadou de ziua
mea un pick-up bine lustruit, ce
fusese cândva al părinților lui. Încă îl mai am, îl țin încuiat sub cheie
într-un șifonier vechi. Mă leagă multe amintiri frumoase de el. Pe muzica lui,
am sărutat-o prima dată pe Mimi. De
care m-am îndrăgostit treptat, dar sigur. De fapt, cred că Mimi m-a sărutat pe mine. Nu știu care pe care a sărutat. Ne-am
iubit mult. E un lucru la care toată lumea a căzut de acord. Ceilalți patru
știau de multă vreme asta. Dar n-au zis niciodată nimic. Eliodor spunea mereu că se simte mai tânăr printre noi doi. Iar mie
îmi plăcea de el pentru că își asumase cumva toată singurătatea care căzuse nedrept
peste umerii lui. Sâmbătă ne invita la el acasă, ne cânta la pianul lui
neprețuit iar seara ne jucam rummy în sufrageria lui spațioasă și demodată, dar
atât de cochetă. Duminica și-o petrecea singur. Aproape întotdeauna, fără
excepție. Nu l-am întrebat nici unul dintre noi de ce, dar fiecare aveam
probabil câte un răspuns asemănător. Iar alteori, povestea îl găsește singură
pe povestitor. Nu știu cum s-o spun mai bine, dar câteodată viața e mai stranie
decât ni se povestește. E singura mea explicație plauzibilă ca să vă pot descrie
cum providența a adunat oameni din generații diferite într-o bibliotecă uitată
de lume, dintr-un oraș și mai uitat de lume. Dovadă poate fi și că am găsit
recent o fotografie cu noi șase făcută în parc, lângă un mic monument al Eroilor. Mi-a ascuns-o acolo Sergiu, iar pe spatele ei mi-a scris
așa: Nu uita că în lumea asta mare, pe
jumătate din glob plouă iar pe jumătate nu.
Pe Mimi? Pe Mimi am iubit-o
mult. Recunosc. N-o să uit niciodată ultima vară pe care am petrecut-o
împreună. La ea acasă, la barajul unui râu rece și îngust de care nu aș fi
știut probabil niciodată dacă nu aș fi devenit un cititor frecvent al bibliotecii
orașului. Ne-am iubit și pe iarbă rece, și pe broderii cu flori, și în râu, în
pat, pe jos, unul peste altul, unul sub altul. Ne-am plăcut de când ne-am
privit în camera aceea întunecată din spatele bibiliotecii, și am retrăit acel
prim moment prin fiecare orgasm pe care l-am avut în așternuturile ei. Asemenea
unei linii curbe, momentele acelea
ne-au fost brodate în continuă coborâre, poate la fel cum amurgul descrește
dincolo de pontonul râului care ne ascundea de civilizație. După acea vară,
n-am mai văzut-o niciodată, am auzit
că a ajuns actriță în vreun mare teatru din capitală, mă tot întreb dacă se mai
gândește uneori la mine. Eu încă mă gândesc tot timpul la ea. N-am avut curaj
să-i vizitez părinții, deși m-am mai întors de câteva ori acasă, și mai știu și
că le-ar fi făcut mare plăcere să mă vadă. Avea părinți simpatici, ce-i drept. Țineau
la mine. Nu i-am vizitat pentru că mi-ar fi vorbit de ea. Și nu știu dacă aș fi
rezistat unei asemenea presiuni, chiar dacă nu sunt un om exagerat de sensibil.
În anii mei de studenție, vă pot spune că am văzut și alte râuri, și că la
fiecare reflectare a apei mi-am imaginat o mreană de argint a trecutului meu
alături de Mimi, și mi-am imaginat cum din sunetele apei
vor crește alge verzi sub cerul albastru și imens care să ne îmbrace pe
amândoi, oriunde am fi fiecare, în aceeași cămașă de clorofilă a timpului
petrecut împreună.
Cu ceilalți am păstrat
legătura foarte multă vreme. Eliodor
însă s-a mutat în Germania, a primit acolo un post de profesor de pian. Cred că
e fericit. Ne-am bucurat toți pentru el și îi mai trimitem email-uri din când
în când. La care ne răspunde cu aceeași promptitudine. Mi-a scris chiar
săptămâna trecută, rugându-mă să nu uit tot ceea ce m-a învățat el mai demult.
Și anume că trebuie mereu să diferențiez
oamenii eficienți de cei ineficienți, pe care îi pot descoperi ușor: cei
ineficienți sunt reactivi, se îndoiesc de ei înșiși și dau mereu vina pe
ceilalți, lucrează fără vreun scop clar în minte, rezolvă doar chestiile
urgente, gândesc doar în termeni de câștig sau pierdere, caută tot timpul să se
facă înțeleși, iar dacă nu pot câștiga fac mereu compromisuri, se tem de orice
schimbare și amână mereu îmbunătățirile. Nono
a murit anul trecut, mi-a lăsat mie mănușile lui. A fost un moment dificil
pentru toți. Mimi n-a venit la
înmormântare, a trimis doar un buchet mare de flori. Poate că a fost mai bine
așa. Îmi amintesc un pasaj pe care l-am găsit într-o carte și care știu că i-ar
fi plăcut lui Nono, cel care a avut
mereu un spirit mai șugubăț decât al nostru: O biserică este un loc în care
oameni care nu au fost niciodată în rai îl laudă persoanelor care nu vor ajunge
niciodată acolo. Sergiu
lucrează acuma la o librărie din centru și ne întâlnim ori de câte mă întorc
acasă, la fel și cu Darius, care e
mereu înconjurat de o armată de câini pe care îi ia în îngrijire pentru un
câștig suplimentar. Noi trei am rămas străjerii din garda veche, probabil. La
fiecare despărțire, Darius îmi repetă și el vorbele lui specifice de duh: Gândește-te la ce vrei să fii, să faci și
să ai, iar când o să-ți fie clare astea trei lucruri atunci nu te gândi la
nimic altceva.
Am crescut, anii au
trecut peste mine. Poate cei mai frumoși ani. Dar mă gândesc tot la prietenii
mei din vechea bibliotecă. Camera aceea am auzit că s-a desființat, o folosesc
azi ca depozit auxiliar pentru cărți. Ceea ce e bizar e că nimeni nu va știi
niciodată ce s-a întâmplat cândva acolo, în ăia patru-cinci metri pătrați.
Ultima oară Sergiu mi-a arătat la el
acasă albumul din piele neagră. Îl completase cu toate fotografiile pe care
le-am făcut împreună de când ne-am cunoscut. M-au copleșit emoțiile. Nono parcă nu plecase niciodată, nici Eliodor și... nici Mimi. Aș vrea ca timpul și spațiul să râmână cumva curbat și
concav, ca să nu ne îndepărteze de cei pentru care însemnăm cu adevărat ceva. Știu
că cer prea mult. Plus că m-am tot gândit în ultimul timp cum soarta ne-a legat
destinele triste. Până la urmă, am contribuit și eu cumva la imaginea noastră
tristă de ansamblu. Pentru că și eu simt uneori că am pierdut ceva. Albumul din
piele neagră știe cel mai bine asta. Că suntem șase prieteni care au pierdut fiecare
ceva. M-a ajuns din urmă încă o iarnă rece, peste jumătatea mea dreaptă ninge
iar peste cea stângă plouă, mă mai ține treaz doar puful acela de păpădie pe
care-l împrăștiam peste pielea goală pe care am descoperit-o prima dată la Mimi, fumătoarea mea brună. Și, de fiecare dată când privesc o fată prin
mulțime încep să zâmbesc fără motiv. Cel puțin așa ar zice unii. Dar în mintea
mea o văd pe Mimi, cu capul calendar
în micul ei birou de la ziar, o văd cum clipește și cum arată înspre geam cu
degetul. Îmi arată parcă cum timpul curge în continuare. Cum nu se mai oprește.
Orice am face. Și da. Mi-ar plăcea azi să fie aici, să mă studieze cum clipesc
ușor, ca să nu vadă oamenii clar furtuna mea din ochiul drept, care ascunde
așteptare în foi, pe care le fumez de ceva vreme pe ascuns, când nu mă vede
nimeni. Voi știu că n-o să mă spuneți, mai ales că mai am uneori un exercițiu
de sinceritate în care îmi vine să mă izbesc așa de toate amintirile mele, să
văd care parte rezistă și care nu.
Pentru Renata, pentru blândețea ei, și pentru toate gândurile năstrușnice care au stat în spatele acestui text într-o zi târzie și ploioasă de noiembrie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu