De câte ori mă întreabă cineva care-i rostul cititului am acea egoistă și
inexplicabilă senzație că m-am născut undeva pe o altă planetă, într-o altă
galaxie, aflată undeva la miliarde de ani lumină, într-un loc minunat, diferit
de Pământ, în care toată lumea știe, încă de la naștere, un principiu de bază,
și anume acela că a fi inteligent presupune a folosi și inteligența altora. E
evident că inteligența altora ne este cel mai la îndemână prin cărți, adică
asta e ceva la mintea cocoșului (ca să abuzez aici din plin de înțelepciunea
populară), tot așa cum mi se pare evident că opoziția dintre viață și cărți e
falsă, și că ea e întreținută mai ales de cei care nu iubesc cărțile. “Eu trăiesc, nu stau toată ziua cu nasul în cărți”, sau
„eu am școala vieții, nu mă hrănesc cu gogoșile din cărți”, cam așa îți vor
replica toți cei pentru care cititul n-a fost niciodată un exercițiu regulat de
respirație a spiritului. Spectacolul irațional și autoselectiv al naturii
libere ar întrece, în viziunea acestora, artificialul prea facil și mult prea
condiționat al spiritului uman.
Dacă aș fi pus să aleg, recunosc că eu unul aș alege mereu cărțile, în
defavoarea vieții, sau, în cel mai rău caz, aș accepta cel mult un compromis,
adică un raport copulativ-complementar de tipul “și-și”, sfidându-l definitiv și zeflemitor pe cel
disjunctiv, de tipul „sau-sau”. Literatura a “teoretizat” de mult opoziția, fără a preciza clar dacă e
vorba de o opoziție sau, dimpotrivă, de complementaritate. Pentru a exemplifica
cel mai bine asta îmi sunt cel mai la îndemână cupluri celebre din lumea
literaturii, de tipul Don Quijote și Sancho Panza (Cervantes), Narcis și Gură
de Aur (Hesse), “Jupânul intelectual” și Alexis Zorba (Kazantzakis), care au subliniat
antiteza viață-cultură în aceeași măsură în care au funcționat sublimând-o. Ba
chiar frecvent mă întreb dacă nu cumva până și dialectica Geisteswissenschaften/Naturwissenschaften,
pe care Dilthey a lansat-o la începutul secolului trecut, nu tot la opoziția
dintre viață și cultură se referea, până la urmă. O fi posibil. Mai ales că “științele spiritului” și „științele naturii” au căutat
aproape întotdeauna să redea o anume demnitate filosofică modurilor aparent
ireconciliabile prin care omul post-romantic a făcut lectura sa și pe cea a
lumii, deopotrivă.
Simțul comun ne spune că fantasmele cărților se ivesc din viață, chiar din
cea pe care o știu toți, și că dimensiunea lor fantasmatică se evaluează în
funcție de autenticitatea seacă a vieții. Și tot în vârtejul lansat într-o
asemenea dezbatere, se mai spune că de fapt și în definitiv cărțile prelungesc
viața, îi multiplică dimensiunile și o proiectează cumva într-o meta-realitate
ce devine, cu timpul, un depozit exemplar de toposuri vitale. Sau că,
paradoxal, tot ce știm despre viață, știm din cărți, care o interpretează
post-factum și o așază în diferite compartimente și o diseacă, și îi revelează
străfundurile și mecanismele ascunse. Și despre noi știm tot ce știm tocmai
fiindcă marile texte au literaturizat și teoretizat umanitatea, storcând-o de
frumusețe și sens. Și astfel, la noi înșine ajungem doar prin ocolul
binecuvântat al marilor cărți, care ne ajută să ne vedem exact așa cum suntem,
ca într-o oglindă, adică inepuizabili și misterioși.
A întreba, așadar, care-i rostul cititului mi se pare o întrebare fără
rost. Bunăoară, Oscar Wilde era de părere că cititul nu se învață și că tot ce
poți să le spui oamenilor este ce să nu citească. Iată, din unghiul meu, un mod
de a gândi paradoxal și fals, în același timp. Premisa lui este că cititul e un
dar din naștere. Tot așa cum la fel de greșit este și sfatul pe care Virginia
Woolf îl consideră drept singurul valabil, și anume că cititorul trebuie lăsat
în boii lui, să-și urmeze instinctele proprii și să-și formuleze propriile
concluzii. Și această opinie revine la ideea că cititul este o facultate
înnăscută a omului. Mai aproape de adevăr mi se pare că este Hector Bianciotti,
care socotește că un cititor se formează în bibliotecă. Nu însă și când adaugă
că „un cititor se formează singur”. Mă simt nevoit aici să fac o scurtă
paranteză, prin care să aduc în lumină observația că, spre deosebire de
scriitor, care se naște (dar care se cultivă mai târziu), cititorul se face,
iar lectura se învață.
Revenind la opoziția dintre carte și viață, trebuie spus și că există,
bineînțeles, un impact contondent al vieții, care nu e așa fiziologic ca în
lumea cărții, ca în parcursul comod și aseptic al lecturii. Există un pravan
transparent între “război” și „pace”, între „roșu” și „negru”, între cavalerul cruciat și
călugărul din scriptorium, dar acesta nu face decât să arate că nimic din ce se
află afară, în vânzoleala haotică și informă a lumii, nu lipsește din cărți, ba
mai mult, că viața adevărată și bogată e revelată abia de textele despre ea.
Pândită de moarte, viața se grăbește să se consume precipitat, să se epuizeze
în uitare, să se cunoască superficial sau să se exorcizeze inconștient.
Scriiturile, în schimb, găsesc răgazul să contemple, prinse în infinitul unei
istorii culturale, desfășurările polimorfe ale vieții și să le eternizeze în
forme stabile, devenite, mai apoi, repere la care ne raportăm, uitând că sunt
creații ale cuvintelor.
Oamenii care îmi spun că trăiesc doar ca să combată repulsia față de carte
nu știu că, de fapt, ceea ce trăiesc ei nu e existență pură, originară, ci un
construct livresc, un extract vital al hermeneuticii literare, adică o viață
„spusă” și „povestită” de alții. De fapt nu poezia este cea care reinventează
prin cuvinte legăturile dispărute dintre lucruri, idei și sentimente? De fapt
nu romanul este cel care dă imaginea exemplară a unei felii de viață ucise
iremediabil de timp? De fapt nu filosofia este cea care caută cu obstinație să
integreze în sisteme inteligibile sensuri și mecanisme altfel invizibile
profanilor? De fapt nu istoria scrisă este cea care reface, prin poveste,
istoria petrecută? De fapt nu sociologia, antropologia ori psihologia, abia
ele, demonstrează cât de puține știm despre noi înșine și despre lumea în care
trăim și câtă nevoie avem de medierile textelor care să ni se re-reveleze nouă
înșine? Iar religiile mari, ne propun o mântuire garantată, între altele, de
cunoașterea amănunțită a cărților fondatoare, a “vieții” Mântuitorului, Profetului, Șamanului,
Iluminatului, șamd. Într-un uriaș palimpsest al vieții, cărțile ne salvează de
la moarte și refac, totodată, până la sfârșitul lumii, puzzle-ul
hiper-ramificat al tainelor existenței. Noi suntem în măsura în care știm,
așadar, în măsura în care citim. Restul nu e decât timp pre-adamic și buruiană
nefolositoare de dincolo de Eden, ori o pleavă numai bună de aruncat în foc.
Iar după drumul sinuos și acumulativ al lecturii, într-o viață printre
cărți, ne găsim pe pragul morții dacă nu pregătiți, măcar în cunoștință de
cauză. Știm mai multe despre noi pentru că ni le-au spus cărțile. La urma
urmei, lectura nu reprezintă efortul de a-i înțelege pe ceilalți, ori autorii
și ideile lor, ori paragrafele și sensurile acestora, cum susțin teoriile
interpretării dintotdeauna. Lectura e, în ultimă instanță, înțelegere de sine, și
recuperarea fragmentelor împrăștiate ale propriului eu, risipit în miile de
pagini care ne precedă și ne cuprind, așa cum suntem și așa cum nu vom fi
niciodată. Oglindită în profunzime de textele despre ea, viața cititorului se
termină. Cărțile, însă, își continuă existența lor. Reale sau doar imaginare,
pur descriptive sau apetisante ficțiuni, ele ne vor îndulci mereu gura, în
același timp în care ne vor amărî pieptul.
O carte aduce întotdeauna marile și semnificantele revelații. Ioan, cel din
Apocalipsă, știa foarte bine că,
pentru marile revelații, o carte trebuie înghițită. În sensul că lumea va pieri
când vom citi cartea în care noi vom citi, în timp ce, în jurul nostru, lumea
se va stinge. Moartea trebuie să ne găsească, de aceea, inițiați, împăcați
deplin cu noi înșine, întorși definitiv înăuntru. Recompletați de bucățile
lipsă. Într-un tot unitar: viața și cărțile, noi și lectura, lumea și textele,
totul într-o circularitate infinită, totul într-o oglindire absolută.
Draga Robert , ai schimbat registrul...si ai adus un elogiu cartii ! Admirabil! O vara frumoasa sa ai! Natalia.
RăspundețiȘtergereNatalia, să știi că mi-am propus ca din când în când, să abordez subiecte diverse, de semnificații diverse, pe care să le nuanțez din unghiuri cât mai neașteptate. Sper că ți-a plăcut străduința de a aduce un elogiu cărții, adică celei care îmi dă un fel de hrană care ține mult și care mă îmbogățește cu lucruri pe care nici măcar ochiul nu le vede.
ȘtergereMi-a placut foarte mult , de aceea am facut si remarca... cat despre hrana , nu doar ptr. tine , si ptr noi! Din "menu-ul" vremurilor pe care le traim , imi permit sa o consider delicatesa! N.
ȘtergereDe câte ori îmi scrii, zâmbesc instantaneu. Și-atunci, îi mulțumesc scriiturii că mi-a mijlocit, în primul rând, un schimb de cuvinte și idei cu oameni minunați. Iar tu, Natalia, ești cel puțin minunată.
Ștergerenarzis und goldmund? :) cartea mea cea mai dragă, ştii? tema centrală a lui hesse- şi-am să leg de asta bucuria să regăsesc scrisul tău la fel de ascuţit şi de viu- a fost dualitatea umană. într-un fel, aceste cupluri despre care vorbeşti reflectă omul şi unicitatea lui, acel unu în doi.
RăspundețiȘtergereşi-am să dezvolt şi mai mult ideea spunându-ţi că în realitate suntem... trei. exact ca în mai toate religiile, omul este în alcătuirea lui un amestec de doi poli opuşi şi un miez: creativul, cel care ne mistuie, privind spre viitor, conservatorul, cel care se ţine de reguli, privind spre trecut şi omul clipei, cel al lui azi. şi cred că, în acest context, lumea literară este retragerea creativului (care eşti şi tu) în trecutul altor creaţii însă numai şi numai pentru că, fără îndoială aş spune, hipercreativul şi iubitorul cuvântului, acolo îşi are rădăcinile, originea. îmi place să cred că aboslut toţi cei împătimiţi de cuvânt au literatura în sânge şi lectura ca patimă.