Facebook-ul poate fi și
un abator de carne. O piață a sexualității. Un spațiu în care femeia devine un
bun de consum. Facebook-ul sau orice altă rețea de socializare expune poate cel
mai bine dreptul la fantasmă al femeii. Iar dreptul la fantasmă al femeii este,
spun unele guri, un drept recent câștigat și promovat mai ales de publicitate
și filme. Și, mai mult decât atât, asocierea femeii ca obiect – deși unul
animat, viu – cu alte obiecte a indus, la un moment dat, includerea femeii în
așa numita categorie a obiectelor neanimate. Bunăoară, ideea de sân ca metaforă
a mărului, sânul rotund, care a triumfat în secolul XIX, era de fapt alimentată
de valul de picturi cu femei care aveau în preajmă o tavă cu mere. Așa că,
precum se cumpărau merele, bărbatul era invitat să cumpere sâni. Părți ale
corpului femeii deveneau consumabile. Femeia s-a bucurat mult timp de această
asociere, în timp ce bărbatul nu dispunea decât de comparația dintre sexul lui
și banana, un laitmotiv folosit sporadic în publicitatea vestică. Așa că
istoric vorbind, bărbatului i s-au dezvoltat treptat fantasmele consumului
erotic, până ce s-a ajuns la fundamentarea funcției decorative – femeia ca
ornament – sau femeia de utilizare.
Și totuși, ce se
întâmplă cu imaginea erotică a femeii din spațiul virtual? De ce resimt unele
femei nevoia de a-și dezvălui până la indecență sexualitatea în fotografii pe
rețele de socializare? Unde are loc ruptura? Îmi amintesc, din vremea când mă
pasiona istoria artei, că la un moment dat un grup de critici de artă a
publicat un volum intitulat Femeia ca
sex-obiect, arătând că vizualul, în general, dând o atenție deosebită
imaginii feminine, a contribuit semnificativ la considerarea acesteia ca obiect
dezirabil al fantasmelor erotice și/sau pornografice masculine și au impus
trecerea lor în realitate. Se subînțelege că accentul s-a pus asupra faptului
că „erotic”
însemna de fapt „erotic pentru bărbați”,
întărind oarecum dreptul bărbaților la contemplarea ori utilizarea femeii în
scopul delectării și plăcerii sexuale personale.
E o întrebare dificilă,
care naște o multitudine de răspunsuri, cea legată de motivația femeii de a-și
prioritiza aspectul în detrimentul cunoștințelor practice, teoretice, etc.
Pentru unii, imaginea femeii în preajma unor obiecte propuse achiziției, a
transferat acest tipar comportamental femeii. Ca de pildă, în primele clipuri
publicitare făcute în industria auto, unde femeia a fost inclusă în categoria
bunurilor, a obiectelor la care aspiră bărbații. Proximitatea, vecinătatea,
atât de evidente în poziția femeii culcate sau așezate pe capota unei mașini,
sugera că un obiect nu poate exista fără celălalt, iar dacă vrei să ai o
satisfacție totală, trebuie să le deții pe amândouă, la pachet, deși evident,
reclama nu era pentru femeie, ci pentru mașină. Unii au spus că această
răsucire s-a strecurat pervers și subtil în lumea aspirațiilor masculine. Lucru
care a condus la o manipulare a mentalului masculin în defavoarea femeii.
Femeia, așadar, nu
trebuie să fie inteligentă, cultă sau specialistă în vreun domeniu anume, ci
sexy, frumoasă, cu sex-appeal, bună, picantă, etc. Cumva, femeia însăși se
instituie ca obiect de consum prin referirea la ideea de consum. Trupe faimoase
muzicale, de genul Spice Girls, Las Ketchup, Pussycat Dolls, Atomic Kitten, ne
trezesc imaginarul prin asocierea femeii cu mirodeniile, cu gustul, sau cu
drăgălășenia pisicilor. Ele sunt picante, sau inocente în sensul provocator,
preluând și reproducând ceea ce așteaptă bărbații de la ele și invitându-și
semenele să fie la fel. Femeile sunt ca alimentele sau ca pet-urile de
companie: ele pot fi dulci, picante, drăgălașe, etc.
Ca să înțelegem mai
bine superficialitatea sexuală la care asistăm de câte ori privim în stânga sau
în dreapta pe rețelele de socializare, poate că ar trebui să amintim cazul
sugestiv al pictorului francez Gustave
Courbet, care a pictat, pe la jumătatea secolului XIX, un tablou intitulat Femeia cu ciorapi albi, pentru un
ambasador al Imperiului Otoman la Sankt Petersburg, ce locuia la Paris. Tabloul
înfățișează o femeie tânără, așezată, ce-și trage un ciorap alb peste piciorul
gol, celălalt fiind ușor ridicat, și îmbrăcat (pe vremea aia neexistând încă
colanți), până la vederea genunchiului și sugerându-se ceva chiar mai mult
decât atât. Cumva, celui care privește tabloul de jos în sus i se sugerează
organele genitale ale femeii care atrage orice privire necondiționat. Criticii
s-au scandalizat la momentul respectiv, încercând să argumenteze că privirea
este condusă cu măiestrie – către sexul feminin. Khalil Bey, ambasadorul
ototman, a șovăit inițial la vederea lucrării, apoi a luat tabloul și l-a
încuiat într-un seif din propriul cabinet. El se simțea atât posesorul acelui
tablou cât și al femeii din el. Aripa radicală a mișcării feministe a sugerat
mai târziu că el n-ar fi încuiat tabloul dacă el nu ar fi reprezentat o femeie
cu sexul sugerat vederii, ceea ce denotă nu că femeia este sex sau că are sex,
ci că nu este decât un sex.
Ca și acum mai bine de
un secol, tendința pare aceeași. În fotografiile de pe Facebook, un anumit tip
de femeie amestecă la modul bizar misterul nedezvăluirii cu lipsa de pudoare.
Corpul femeii este fragmentat, exact așa cum se demontează și un obiect: sânii,
picioarele, fața, ochii, buzele. Poate ați observat și voi de multe ori o
asemenea defragmentare în fotografiile multor fete/femei postate pe Facebook și
nu numai. Istoricii ne spun că bărbații au o privire exersată de-a lungul
timpului în a vedea femeia ca obiect. Și că privirea lor este nu numai
evaluativă, ci și distributivă. Ei văd femeia fragmentată fiindcă au un ochi
analitic. Adică scanează. Iar femeile, zic alții, au un ochi sintetic, expertiza
masculină construindu-se pe accentul pus pe aspectul fizic al femeii ca o
condiție prioritară a evaluării și valorizării ei. Și, atât timp cât a
supraviețuit stereotipul conform căruia nu contează aspectul bărbatului, ci
inteligența și reușita lui socială ori economică, femeia nu și-a exersat ochiul
pentru a analiza bărbatul ca obiect. Numai că, în ultimele decade, fenomenul
acesta a început să se manifeste tot mai pregnant.
Teorii diverse susțin
că noi bărbații, am fi predatori, operatori și evitanți în raport cu femeile, corpul
femeii având puterea de a seduce și de a atrage bărbații, acest lucru fiind
răspicat exprimat în toate stereotipurile sexuale. Corpul femeii este, altfel
spus, văzut ca un obiect de frumusețe și de pericol, și tocmai de aceea femeia
este abordată cu prudență. Pentru categoria evitanților, corpul femeii trebuie
ascuns ca să nu trezească tentații. Pentru operatori, corpul femeii reprezintă
o țintă de cucerire, un trofeu, ceva în genul șoarecelui pentru pisică. Iar
pentru predatori, corpul femeii trebuie asediat și deteriorat. Fantasmă sau
realitate, corpul femeii trebuie bătut, atacat, hărțuit, violat, ucis. În timp
ce pentru genul operator sunt speicifice controlul și sângele rece, pentru
predator ar fi specifică doar violența. Operatorul este considerat de psihologi
un soi de atlet sexual, pentru că el
atrage femeile, este fermecător, le seduce, iar ele devin neajutorate, lipsite
de apărare în prezența lui. El fiind cel care în confruntarea cu femeia pune
întotdeauna condiții și acționează. Evitantul a fost asociat călugărului, el
trebuind să se salveze prin reprimare.
Totuși, în viață
lucrurile par a fi mult mai nuanțate și amestecate decât așa cum ne sunt ele
prezentate de viziunea psihologică. În folclorul cotidian se spune că unii
bărbați țin chiar o condică a cuceririlor feminine, pentru a-și întări și
însemna virilitatea. Iar femeia, conștientă de acest aspect, intră într-un fel
de competiție a recunoașterii fizice cu bărbatul.
Îmi aduc aminte că
odată am răsfoit un ziar și mi-a atras atenția un anunț de închiriere al unei
garsoniere, unde un tip închiria unei tipe open-minded
contra unor servicii suplimentare, iar aceasta trebuia să-l mai și plătească cu
încă alte două milioane și ceva pe lună. E un tablou perfect al realității
crude. Am văzut apoi, la câteva televizuni de știri internaționale, că țara
noastră s-ar situa pe locul fruntaș la prostituție. Nu vreau să se deducă de
aici că fata medie ar fi prostituată.
Nu. Dar cred că problema expunerii sexuale tocmai aici stă, de fapt. Pentru că
o fată care-și va expune pe internet porțiuni însemnate ale corpului dezgolit
chiar dacă nu este, tot va fi percepută ca atare. De stigmatul promiscuității
tot nu scapă. E suficient să ne uităm pe Facebook, și să vedem acolo colțuri în
care pocnește a prostituție. E suficient să ieși la o bere în oraș și să vezi
același lucru. Unde te duci, la orice colț de stradă, găsești evidențe ale unui
hedonism de acest gen.
Fata medie a României cred că este o fată
ușoară. În loc de medie am putea să-i
spunem pur și simplu fata de consum. Percepția
și direcția este formată ca atare. Îmi vine în cap un pasaj nemaipomenit din Nuntă în cer, în care Eliade zice așa: „Nu suntem noi de vină dacă cele mai multe
dintre femei ne arată, cu insistenţă, ceea ce e obscen sau inert, sau caduc în
corpurile lor. Pe o femeie care-şi subliniază contururile obscene nu o poţi
privi altfel decât obscen. Obiectul ne indică de cele mai multe ori, cum
trebuie el privit şi judecat. Un bărbat care priveşte cu aviditate corpul unei
cocote nu poate fi acuzat de indiscreţie. Femeia ne invită întotdeauna s-o
privim aşa cum vrea ea.”
Robinson Crusoe sincer îți mulțumesc pentru ceea ce scrii... nu știu dece, dar orice postare pe care o faci este prezentă undeva la mine în subconștient.. Tu ești persoana care mă readuce la viață :)
RăspundețiȘtergereE cel mai frumos comentariu-compliment pe care l-am primit în ultimul timp. Mă bucur că pot scrie în așa fel încât să atrag perechi de ochi și colțuri de suflet. Sunt cu un zâmbet pe chip deja și mă bucur că poposești aici.
ȘtergereOhh, femeia !
RăspundețiȘtergereDaaa, femeia...! :)
Ștergere