“Ferește-te
de banalitate. Nu uita că dacă va fi să te îneci – cel puțin îneacă-te într-un
ocean și nu într-un lighean cu apă”, spune pe undeva, atât de frumos, condeiul poetului Octavian Goga.
M-am gândit mai mult decât suficient la asta, cel puțin în ultimul timp,
iar pe zi ce trece îmi dau tot mai mult seama că e posibil ca, în definitiv, să
fiu un om banal de obișnuit. Pentru că de o vreme încoace îmi lipsesc
experiențele fundamentale. Epifaniile. Cumva, mă simt descoperit la foarte
multe capitole ale vieții. Bun, și atunci de ce mai scriu? De ce? Când știu
foarte bine că: N-am zburat niciodată până acum cu avionul. N-am coborât
niciodată până acum pe fundul mării cu un batiscaf. N-am atins niciodată pielea
alunecoasă a unui delfin. N-am călătorit cu vaporul și nici nu știu prea bine
să înot. N-am sărit niciodată cu parașuta, deși, până la urmă, dacă viața mi-ar
fi în pericol, aș face-o numaidecât. Am leșinat o singură dată, în adolescență,
când am căzut prin acoperișul fragil al unei clădiri. N-am coborât niciodată
într-o mină. Am pășit, în schimb, în câteva peșteri, dar vă mărturisesc că nu
m-am simțit prea confortabil acolo. Nu-mi plac nici lifturile și nici
tiribombele. N-am fost niciodată anesteziat complet în vederea vreunei
operații. Nu cunosc senzațiile provocate de drogurile puternice. Asta deși mi
s-a întâmplat de câteva ori, după excese bahice, să mă trezesc undeva și să nu
știu pe moment unde mă aflu și cum am ajuns acolo. A fost ceva groaznic.
Rareori am visat că zbor. Iar de câte ori cad într-o prăpastie, mă trezesc
dintr-un coșmar. De viteza prea mare mi-e destul de teamă. Accidentele rutiere
mă ocolesc. Și da, recunosc: nu pot privi într-o fântână foarte adâncă fără ca
pieptul să-mi fie comprimat de fiori.
Am senzația că sunt un om de pământ. Nu de aer, și nici de apă. Mărturisesc
că, de când mă știu, m-a fascinat distanța. Descoperind-o prima dată la școală,
am asimilat imediat noțiunea de orizont. Cu toate că o bănuiam dinainte. Faptul
că eu pot pleca dintr-un loc anume pentru a ajunge într-un alt punct de unde
pot vedea locul inițial din care am plecat mi s-a părut, de mic copil, o
invenție extraordianră. Chiar așa, o invenție. Poate așa se explică de ce îmi plac
totuși, paradoxal, telecabinele, sau telescaunele. În sângele meu cred că e
programată genetic ideea conform căreia dacă te poți mișca și ai repere fixe
poți să trăiești liniștit. Iar pe mine tocmai ideea asta mă liniștea. Dintr-un
vârf de munte poți vedea mult timp pata roșie a acoperișului cabanei pe care ai
părăsit-o cu câteva ore în urmă. Simți că ai fost acolo iar acel acolo este
dintr-o dată atât de departe, că prezența ta aici, în vârful muntelui, pare
dintr-o dată efectul unui miracol. Deși realitatea e aceeași. Fotografia îți
spune același lucru. Cumva, aici funcționează un miracol al fidelității față de
model, dar și al lumii care se conservă, deopotrivă. Mă gândesc că lumea nu e
cu noi chiar atât de imprevizibilă și variabilă pe cât am merita. Eu fac o
fotografie și pentru a verifica fidelitatea lucrurilor față de mine, cel care
le vede. Ca să fiu mulțumit că lumea nu mă minte.
Sunt propriul meu paradox. În sensul că, uneori, nu mă simt confortabil
decât într-o realitate în care ceea ce se întâmplă e ținut sub controlul
obișnuinței. Și cu toate acestea, se întâmplă să fiu spontan. În unele zile,
sunt un om de casă, adică nu mă deranjează claustrarea, dar cu toate acestea
marile spații îmi plac, nu mă tulbură deloc. Nu sunt un agorafob. Nu-mi explic
dualitatea asta bizară. Pe de o parte, nu-mi place să mă desprind multă vreme
de ceva, nici de mine, nici de oameni, nici de anumite locuri. Pe de altă
parte, sunt în căutarea unor noi puncte de reper, unor noi distanțe măsurabile.
În copilărie, mi-a plăcut săritura în lungime, dar apoi am abandonat acest
sport. A nu mai avea contact cu pământul înseamnă a renunța la ceva din ființa
mea. Sunt zile în care detest nesiguranța plutirii efective de la un punct la
altul. Dar sunt și zile când, dimpotrivă, conquiztadorul din mine își cere
partea, lacom, însetat de nou. Între aceste două extreme cred că se simte cel
mai bine observatorul din mine, scriitorul, cel care temperează atât frica cât
și curajul. Niște prietene mi-au spus cândva că, fiind născut în zodia
Taurului, e posibil să iubesc toate emanațiile pământului: ierburi, munți,
dealuri, câmpii, drumuri, mirosuri, pietre. Nu știu ce să zic. Sunt sceptic și
neîncrezător vis-a-vis de alinierea traductibilă a astrelor deasupra
liberului-arbitru din om. Deși, dacă mă gândesc mai bine, recunosc pe undeva că
mitul lui Hyperion născându-se din mare și aruncându-se în cer mi se pare doar
o idee năstrușnică, nobilă dar eminamente caraghioasă. În sensul că lumea poate
fi gândită și stând pe scaun sau undeva pe o pajiște, la umbra răcoritoare a
fagilor.
Cu toate acestea, conquiztadorului lacom din mine, exploratorului, nu-i
lipsește sentimentul infinitului. Uneori pot fi realmente departe de propriul
trup. Sufletul meu acumulează atunci cele mai intense experiențe. N-am trecut
de foarte multe ori pe lângă moarte, poate de două, sau de trei ori. Cu toate
acestea, n-am fost ocolit nici eu de suferințele interioare cu care te
însemnează periodic viața. Am suferit propriile înfrângeri, propriile
capitulări, propriile abandonuri, propriile arsuri. Asta deși n-am avut
privilegiul de a cunoaște o pușcărie, deși n-am fost bătut niciodată până la
pierderea cunoștinței, deși n-am fost niciodată hipnotizat, deși n-am fost
supus vreodată la vreun interogatoriu, nici tăiat de bisturiul chirurgului.
Deși nu mi-am rupt nici picioare, nici mâini. Deși n-am cunoscut în viața mea
suficiente femei (pe cât mi-aș fi dorit) pentru a mă putea declara misogin. De
fapt, eu misogin cred că nu aș fi putut fi niciodată. Așa sunt clădit eu, pesemne.
De asemenea, nu m-am sufocat niciodată. Cunosc ce înseamnă groaza că te
îneci. Nu m-am dat niciodată cu capul de pereți. Am crezut de câteva ori că-mi
explodează creierul și nu mi-a explodat. Știu ce înseamnă neurastenia. Nu
citesc decât ocazional și accidental literatură SF. Nu cred în vrăji, în
telekinezie și biocurenți. Cred totuși într-o mistică a vieții, în micile ei
miracole cotidiene, deși ele întârzie să se arate. Cred și în Dumnezeu. N-am
avut niciodată curiozitatea de a mi-l imagina. Uneori, mai ales atunci când
sunt singur, am senzația că sunt supravegheat, că cineva îmi urmărește fiecare
gest și-mi dă note. Că cineva mă ține minte sau mă scrie. Că cineva îmi vrea
răul, și mă așteaptă la cotitură. Să fie vorba de Dumnezeu? Poate că nu e vorba
de el, ci de mine. Și de spaimele noastre ancestrale, de reflexele noastre de
creaturi alungate cândva din grădina Edenului.
Cumva, deasupra conștiinței mele se află o altă conștiință. Iar acolo, în
cuprinsul ei incontrolabil, sunt înghesuite, simultan, toate trăirile mele de-o
viață. Ce-a de-a doua conștiință a mea știe totul. Ea știe ce voi face mâine,
poimâine, peste zece-douăzeci de ani, ce voi gândi, ce voi scrie, când mi se va
pune capăt zilelor, sau când voi capitula de dezgust. Ea mă conduce din umbră,
iar eu mă supun în plină lumină.
Și totuși, la capătul celălalt, opus al meu, există ceva în mine ce caută
experiențe reale și ieșite din comun. Există ceva acolo în mine ce nu se
mulțumește doar cu simularea lor. Există undeva în mine, altfel spus, cineva
care, fără să stea prea mult pe gânduri, s-ar lăsa liniștit îmbrăcat într-un body-stocking, cineva care și-ar vârî
mâna într-o mănușă cu senzori artificiali și ar trage de manșă sau ar apăsa pe
buton. Cineva care tinde să guste din riscurile și limitele vieții, cineva care
s-ar putea afla undeva la capătul puterilor în Sahara sau într-un avion
deasupra Antarcticii, cineva care își imaginează mereu cum e senzația aceea de
a purta povara de fier a armurii într-o expediție a cruciaților sau cum curge
transpirația pe față într-o mină de sare, cu târnăcopul în mână. Cineva care
escaladează periodic Everestul sau care coboară cât mai adânc în Groapa
Marianelor. Cineva care se plimbă speriat prin jungla amazoniană sau care agonizează într-o oază, răpus de
mușcătura unui scorpion. Cineva care tremură în apa înghețată a unui lac
japonez, lângă o mănăstire budistă. Cineva care s-ar arunca în gol de pe vârful
Kremlinului, cineva care ar spăla morții la curtea regelui din Babilon sau care
ar intra într-o baie romană și ar gusta din cucută. Cineva care ar călători în
Brazilia, la tropice, cu Claude Levi-Strauss, cineva care ar iubi femei de pe
toate insulele lumii, cineva care ar levita prin spațiul unei nacele cosmice,
cineva care ar adormi cu o mască de cloroform pe figură. Cineva care ar încerca
toate acestea și multe altele. Cineva care nu se sperie de nimic, decât poate,
de un singur lucru: de un cutremur care să îl arunce din mijlocul acestor
trăiri înapoi în cea mai cruntă realitate.
E bizar, cineva din mine caută toate senzațiile tari de pe pământ iar
altcineva e mereu cu picioarele pe pământ. Sunt un om anormal. Cred că din
cauza asta scriu.
RăspundețiȘtergerescrisul e biologie, logoreea, ca si consecinta a altui lucru, se transforma in graforee. atunci, scrisul este terapie pentru profani si nu prea pentru un pumn prizarit de oameni care inteleg dincolo de eticheta si care concluzioneaza simplitatea calatorind o vreme prin complex, fiindca se identifica, simplu, cu fiinta redusa la ea insasi. e un mebru al familiei membrelor si organelor tale, si sinapselor, si... totu'.
membru*
RăspundețiȘtergere