După ce am văzut Portocala Mecanică, o idee mi-a tras
parcă o palmă zdravănă peste frunte, ducându-mă cu gândul (ca pe un copil dus
de mânuță la grădiniță) la o obsesie fixă și mai veche a mea, mulată pe
observația că nu există un produs de consum pe lumea asta mai dezirabil decât dragostea. Iubirea, sau dragostea,
spuneți-i cum vreți voi, va fi, într-o societate a viitorului, cel mai de
succes produs de marketing de pe planetă. Prin urmare, imaginația mea își tot
crează versiuni proprii ale acestor viitoare lumi posibile, în care cineva ne
va exploata iubirea și în care o vom cumpăra ca pe orice alt produs de larg
consum. Îmi închipui, câteodată, cum, între două scene cu Jason Statham, televiziunile ne vor prezenta reclame la cel mai nou
tip de iubire. Reclame care ne vor prezenta o iubire mai curată și mai
proaspătă. O dragoste care scoate 999 de pete de pe conștiință. O iubire pe
care o poți lua doar cu buletinul, într-un credit cu rate fixe. O dragoste
prezentată la teleshopping. O iubire perfectă, pusă ca miză pentru marele
premiu la Loto, care te face să visezi fete, motoare, maimuțe, sau, (de ce nu?)
insule exotice. Strategiile de marketing ar curge de la sine într-un asemenea post-scenariu.
Pe stradă, am primi flyere în care am fi informați că, dacă achiziționăm minim
4 sentimente filigranate, din argint și zirconiu, vom primi CADOU o mică iubire
șlefuită, excelentă pentru tăiatul maionezei sau pentru robotul de bucătărie.
La radio în mașină ni se va comunica tot mai desc că, dacă sunăm să intrăm în
direct și să ne înscriem în concurs, putem intra în posesia a două săruturi
celebre, iconice, care au făcut furori de-a lungul timpului: sărutul lui DiCaprio din Titanic și cel al lui Audrey
Hepburn din Breakfast at Tiffany’s.
Cu specificarea că operatoarele sunt pregătite non-stop pentru a prelua
comenzi.
În tot acest viitor
amalgam de promoții sentimentale, e posibil ca toată această nebunie să ajungă
un fel de bulgăre ce se rostogolește pe o pantă fără sfârșit. Supermerketurile
s-ar înarma cu standuri complete, încărcate doar cu produsele iubirii. Ai găsi,
pe rafturi, iubire cu ciocolată, cu vanilie, fulgi de porumb cu iubire, cereale
cu musli și iubire, iubire graham, și, cu un GUST NOU, pentru o vară fierbinte,
cu dragoste cu efect răcoritor, iubire cu gust de mentă. Ai găsi Moși Crăciuni care aleargă cu inima în
mână după Crăciunițe, iepurași de Paști ai iubirii, Cupidoni, totul fiind dus până
într-acolo încât comercializarea iubirii ar produce miliardari în serie,
magnați, coloși care și-au făcut averile din iubire, oameni cu Maybach-uri, ființe care decid destinele
altor ființe, oameni care, cel puțin de câteva ori pe an ar participa la
acțiuni de caritate, la acțiuni umanitare și de îmbălsămare a celor care s-au
sinucis de pe urma produselor lor. Industria s-ar axa și ea pe fabricarea
iubirii, creându-se fabrici care produc iubire, modele prefabricate de iubire,
în orașe ale căror zeci și sute de mii de muncitori ar merge în fiecare
dimineață la muncă în uzinele iubirii. Totul într-o adevărată simfonie
cotidiană, și în cel mai dulceag răsfăț al sorții. Oamenii s-ar saluta așa
între ei: “Pe
unde mai umbli Gigele?” „Păi cum unde? Am fost la Love Making Inc., dragă
Vasile!”, „Și, ești mulțumit acolo?”, „E bine, Vasile, salariul e bun, primim
și bonusuri în tichete de iubire, sunt mulțumit...”, „Dar ce lucrezi tu de fapt
acolo, Gigele?”, „Eh, păi sunt tehnician proiectant la Secția de Sentimente,
treabă de rutină, luna asta am prelucrat prin așchiere sentimentul de iubire în
foi de viță...”
Mi-ar fi plăcut, într-o
altă viață, să beau o cafea pe fugă cu Stanley
Kubrick, și să ne amuzăm pe seama acestor viitoare realități. Să scriem un
scenariu pentru un film psihedelic care să descrie societatea de consum a
iubirii. Să ne întrebăm amândoi: mai e mult până acolo? Suntem deja acolo?
Mi-ar fi plăcut să-i povestesc despre cea mai bună idee de marketing direct. Pe
care a dezvoltat-o filmul Inception.
O idee revoluționară și infailibilă. Briliantă. Visele. Plasează orice produs, de câteva ori la rând, în visele
oamenilor, și, garantat, pentru a se vindeca de obsesie, se vor duce ca niște
marionete către rafturi să cumpere. Ieri reflectam - și nu-mi remarca nimeni
din oraș zâmbetul din colțul gurii – că iubirea ar fi singurul produs din lume
pentru care politica de marketing a viselor ar fi inutilă. Din punctul meu de
vedere oamenii visează atât de mult la iubire, și tânjesc atât de mult după ea,
încât...ar fi în stare să spargă magazinele, într-un scenariu apocaliptic
desăvârșit, doar pentru a-și cumpăra câteva doze de dragoste, câteva grame, și
ar sta la coadă în fața magazinelor săptămâni întregi, cu pături și corturi,
pentru a fi acolo, în prima zi în
care iubirea ar deveni un produs de consum.
el ar saruta-o doar ca sa faca timpul sa treaca mai repede. inapoi. si poate ca ar sta cu picioarele atarnand pe marginea lumii.
RăspundețiȘtergereHmmm, interesant, dragostea ca mijloc de consmum al timpului liber? Nu mi-a trecut prin cap asta.
ȘtergereInteresant, foarte interesant, Anowen.
maestre, m-am identificat, prin traire, cu eroii unei lumi in care iubirea se gaseste sub forma unui produs industrial. asa am gasit cea mai buna motivatie pentru a calatori in trecut. interesant e felul in care scrii tu, asa ca ramai de partea celor care primesc complimentele.
RăspundețiȘtergereÎnțeleg mai bine acum. Uneori și eu am avut senzația asta - că m-am cicocnit cu iubirea sub forma unui produs fabricat.
Ștergere