sâmbătă, 4 august 2012

De ce o carte-buldozer naște dileme




Dintotdeauna am avut o problemă cu obiectele imense din jurul meu. Când mă gândesc la obiecte mari și implicit nepractice mă gândesc în primul rând la cărțile acelea imense ilustrate pe care le tot admir de fiecare dată când intru într-o librărie. Oare ce au în cap cei care produc o carte la dimensiunile ăstea? Ar trebui să parchezi direct în librărie ca să poți ridica marfa. Și totuși, sunt destui care cumpără. Cărțile ăstea tip muzeu au prețuri exorbitante și sunt lucrări cu poze muuuulteeee și maaaari, de obicei din domeniul design-ului, al arhitecturii sau al artelor plastice. S-a schimbat trend-ul: azi se iese din librărie gâfâind, nu fluierând.

Ați lua o asemenea cărțoaie cu voi dacă ați fi prinși în celebrea alegere a acelor obiecte indispensabile pe care să le duceți cu voi pe-o insulă pustie? Ideea e să le poți duce. Va fi un fel de carte multifuncțională: îți poate ține acolo loc de masă, de scaun, de pat, iar coperta – de prelată, de umbrelă pentru toate gândurile sensibile. Și tot visul ăsta romantic nu se poate îndeplini decât cu o singură condiție: să nu care cumva să naufragiezi, altminteri o pierzi în apele adânci. Deci să nu cumva să faci prostia asta. Ori alta, și mai trăznită: să te rătăcești. Situația ideală ar fi cea în care cineva s-ar oferi să te ducă la țărm cu o șalupă trăznet, direct și în linie dreaptă, ușor de urmărit cu buricul degetului pe hartă, iar tu să nu faci nimic altceva decât să îți lipești burta de carte, cu acel sentiment al deplinului control asupra situației. Să rânjești cu satisfacție, fără teama că îți alunecă bijuteria asta de carte pe undeva la un viraj amețitor și te trage la fund cu tot cu șalupă.

Un alt exercițiu de imaginație: păi să spunem că îți iubești mult locurile natale și nu vrei nici în ruptul capului să ajungi în Italia sau Spania la stadiul de culegător. Atunci poți sta liniștit lângă cărțoiul tău, acasă. Poți împinge cărțoiul ăsta cuminte, ca un bătrânel, într-un cărucior de cumpărături. Fălește-te și tu prin piață cu marfa ta. Sau adaugă-i chiar tu rotile și transportă-l, în deplină siguranță, pe trotuar, zilnic, la o adică fă mișcare măcar 30 de minute pe zi pentru sănătate. Poate ține locul unei adânci tovărășii, chiar a unui animal de companie sau a unui copil de suflet, ca să zic așa.

Utopic, să spunem că dispui de milioanele bune ca să-ți cumperi buldozerul ăsta de carte. Va trebui să rezolvi o altă dilemă: ce loc și-ar găsi castelul ăsta de carte prin casă? În bibliotecă nicicum nu încape. Dacă îl lași jos, pur și simplu, se va umple doar de praf. Pe de altă parte, nici cititul în sine nu va fi o sarcină prea lesne, pentru că nu poți ține ditamai obiectul ăsta în palme chiar dacă mărimea lor ar ajunge-o pe cea a mănușilor de box. Pe genunchi, așijderea, va fi prea incomod să o citești. La toaletă nu te-ai mai putea ridica de pe colac și mă gândesc că pe jos ar fi cel mai lesne, numai că se răcește repede la ovare. Pe birou nu încape din cauza monitorului și-a tastaturii. Pe măsuța de cafea ai putea să încerci, numai că deja e posibil ca acesteia să-i joace unul dintre picioare și ți-e teamă că va ceda de tot sub atâtea kilograme de hârtie lucioasă și fină. Calitatea va ucide cantitatea, desigur, chiar dacă măsuța ta de pal, de la început defectă, e Ikea, știți voi ce vreau să spun. Hmmm, mă gândesc că cel mai potrivit ar fi un pupitru din acela la care vorbesc cei care țin conferințe de presă. În majoritatea cazurilor e un pupitru transparent, din plexiglas. Eu prefer lemnul, e mai rezistent și, bineînțeles, mai protector pentru purtătorii de fustă. Sau poți ține monumentul ăsta de carte pe strana aceea pe care își țin cartea sfântă cântăreții din biserică.

Mă pun în pielea celor care au mai multe astfel de buldozere-cărți. Există asemenea specimene urbane, believe me. Păi dacă ai mai multe asemenea formaturi de cărți, va trebui să procedezi darwinist, prin selecția celui mai apropiat de sufletul tău. Adică să alegi un singur volum din ăsta. Fii și tu rațional: apartamentul tău de bloc nu e, în definitiv, nici muzeu, nici biserică, nici insulă, nici Colosseum, nici tribună oratorică sau vreo agoră izolată. Deci ce ai alege: Renașterea Italiană? Pe Da Vinci? Pe Michelangelo? Istoria Literaturii Române a lui Călinescu? Castelele de pe Loara? Arhitectura? Albumul cu creațiile spectaculoase ale lui Warhol?

Păi dacă nu te înduri să renunți la niciunul, și nici la naftalină nu vrei să le pui, atunci mai ai posibilitatea de a-ți construi o scară imensă (de tipul acela pe care le vedem în filme când ni se arată vreo bibliotecă de la Vatican ori vreuna de la Cambridge) ca să poți ajunge mai ușor la toate pânzele de păianjen din locurile acelea înalte și inaccesibile. Sau fii manierist, ca un vechi cunoscut de-al meu, care aprindea țigara la bec. Sau fă fotografii cu aparatul tău de la înălțimea banală, dar atât de rar experimentată a tavanului, e un ținut neexplorat îndeajuns al casei tale, și acolo, poate că, la un moment dat, ți se va arăta și ție o siluetă rară de femeie printre inelele lemnului din parchet, pe care nu a surprins-o, încă, nici măcar imaginația debordantă a lui Dali ori Magritte.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu