Simt nevoia unui
asemenea text, asta din pricina faptului că mai multă lume m-a întrebat cui scriu, de ce m-am apucat să scriu, ce
reprezintă procesul ăsta pentru mine sau care
va fi următorul pas. Să o iau cu începutul. Scrisul pentru mine e un handicap, așa cum un bărbat sau o
femeie fără picioare se ajută de proteză ori de un cărucior cu rotile tot așa
și scriitorii supraviețuiesc prin scris. Scrisul e mai exact o unealtă, un soi
de bisturiu precis, ascuțit ori deosebit de tăios. El deschide orice nu poate
fi deschis, ba mai mult, te duce cu gândul la nodul gordian, oferă multe
soluții și, dacă nu deznoadă, scrisul taie. Există așadar un motiv întemeiat de
a construi spitale pentru scriitori, ei au mâinile nestatornice, arse mereu,
bandajate întotdeauna, ei sângerează zilnic, și în plus locul în care aripa
rănită încolțește devine tot mai alb și tot mai adânc. De aici și îndemnul
propriu pentru ingineri, proiectanți, arhitecți, designeri: faceți ceva și
țineți în cuști oamenii cu puteri depline, niciodată nu se știe dacă vor răpi
idei sau dacă vor devora cuvinte la masa de scris ca pe vreo băutură ce înțeapă
la limbă sângele trecătorilor.
Literatura m-a atras
întotdeauna și exista o vreme când citeam cu jind aproape orice, până și
cărțile de interpretare a viselor (un soi de broșuri idioate pe care oamenii
bătrâni de la țară le pun la mare cinste alături de cărțuliile de rugăciuni) pe
care le avea bunica într-o cutie veche de nuc. În câțiva ani terminasem de
citit tot ce îmi părea interesant la filiala județeană a bibliotecii din
cartierul meu, pe urmă o perioadă am persecutat librăriile din zonă și totul a
culminat cu perioada facultății (o perioadă cenușie, când timpul insuficient te
abate puțin din drum, pentru că studiezi carte de specialitate și mai puțin
literatură, true story). Îmi place
sau nu cum scrie un autor, îmi place sau nu o carte – asta ține de structura
mea interioară, e ceva organic, nu cred că ține de vreun nomenclator standard
al vreunui succes. Îmi plac la nebunie scriitorii sud-americani pentru că au o
trăire aparte a realității și pentru că (nu-i așa?) duc la extreme sentimentele
și trăirile tipice lumii latine. Sunt pasionat din adolescență de filosofie, de
literatura franceză și de scriitorii americani ai ultimelor decade. Îmi place ironia
și introspecția, acum de exemplu mă gândesc la Rătăcirile lui Horațiu Mălăele, o broșură de carte
superbă, un decalog al câtorva măsuri de genialitate a actorului de tipul: 1. Nu îţi crea o imagine falsă. Este incomodă,
greu de întreţinut şi uşor de depistat. 2. Fii prietenul duşmanilor tăi. Un
proverb islamic spune că numai iubindu-i poţi să-i distrugi. 3. Rămâi
modest. Dar, fă în aşa ca lucrul ăsta să se ştie. Trebuie să ai orgoliul
modestiei tale. Îmi place la nebunie și „Întâlnirea cu un necunoscut” a lui Liiceanu, pentru că am acea impresie că
am trecut amândoi prin aceleași povești, că pe alocuri ni s-au întâmplat
aceleași lucruri, că detestăm greșelile gramaticale, altfel spus, de la
distanță parcă ne leagă aceleași emoții, aceleași stări.
Până la urmă presupun
că scrisul e o sabie cu două tăișuri: totul depinde de cum te raportezi la
viață, similaritatea trăirilor scriitor-cititor ține de măiestria descrierii
deși e clar că ceea ce unuia i se pare relevant, mie nu, și invers, ține
efectiv de sânge. Un text trece sau nu prin sângele cititorului, fie ca o corabie ce navighează pe ape limpezi,
fără a provoca ceva anume, acesta luând la cunoștință fapte, întâmplări,
destăinuiri, ori el poate provoca valuri, furtuni, neliniști, râsete, plânsete
și atunci textul respectiv se scufundă în el și poartă acest text ani de zile,
arareori chiar toată viața. Multe cărți de exemplu au eșuat ca niște corăbii
impozante în mine, luminând de undeva din adânc. De ceva timp încoace, am la
mine un maculator de hârtie albă în care îmi notez repede idei, sugestii,
analogii, frânturi. Deși la început îmi era jenă să scriu în locuri publice, în
parcuri, în trenuri, la coadă la covrigi (vorba vine), parcă în astfel de
ipostaze aș fi avut vreun picior lipsă, mă târam cu greu afară și nu-mi plăcea
să fiu privit din pricina acestui handicap. Deși m-am adaptat din mers, și am
început să scriu uneori și în aer liber, ca pictorii în mediul lor de studiu,
parcă tot în camera mea lucrurile sunt cu adevărat normale, scriu mereu la
birou, cerneala e ca o beție fără mahmureală, corpul trebuie golit, curățat,
parcă aici e locul în care năpârlesc, lângă foi și creioane. În sanctuarul ăsta
intim piciorul lipsă devine o a cincea aripă realmente, hârtia ridează sub
mâinile mele, cere apă și cere de mâncare, e tot mai bolnavă, tot mai albă și
bătrână fără cuvinte imprimate. Când încă e goală, pagina îmi amintește că
mergem încet prin viață, ca elefanții spre cimitir.
La masa mea de scris
inventez cel mai frumos zeppelin
propulsat cu o altă realitate care mă ridică. Și de acolo de sus văd totul atât
de colorat și de antrenant. Scrisul devine o realitate – nu o ficțiune, pentru
că ajung să trăiesc în povestea pusă pe hârtie, îmi aduc aici toate de
trebuință: bagajele, mâncarea, stau ore întregi întins ca pe o plajă
interminabilă unde din când în când valurile îmi aduc la mal cufere cu aur din
vremea lui Cortèz. Se formează în
jurul meu o senzualitate și o libertate inexplicabilă, ceva ce ține de o
intimitate subtilă, deși nici în spațiul ăsta nu mă dezvelesc total, decât dacă
vreodată voi lăsa laptop-ul deschis și cineva îmi va citi paginile mele jurnal,
nu mi-ar plăcea să mă vadă oricine dezbrăcat.
Când un tablou respiră
după lumină pentru a fi văzut, îl poți fixa într-o ramă deosebită și-l poți
scoate la licitație, dar un text de dragoste de exemplu, îl simți în tine cum
se naște, cum îi dau mâinile pe-afară, cum se zbate și cum zbiară. El trăiește
foarte bine pe întuneric în mintea ta, ba chiar ochii vioi îi ies prin piele
cum ies un soi de pui de broască dintr-o specie al cărei nume l-am uitat, nu
stă prins în cuie, în cel mai rău caz întinde palmele spre fericirea ta de
moment, nici ascuns după vreun cearșaf nu stă, nu-i place să fie dezgolit așa
pur și simplu ca într-o piață de vechituri, textul tău depășește rama și curge
pe toată zugrăveala până când camera își pliază pereții, într-un hocus-pocus,
în cutia de carton magică unde poți îndesa toate durerile și nedumeririle.
Nu știu de ce scriu și unde se va închide sau redeschide
cercul ăsta (recunosc că dospește în mine ideea scrierii pe viitor a unui roman
neobișnuit), dar mă voi agăța de bucuria scrisului la fel cum se agăța Penelopa de torsul ei fără final, și
voi încerca să evit acea stare familiară pe care Liiceanu a subliniat-o cu ochiul unui fin observator: „Mi-a
venit în minte un gând – era aparte, era frumos, era neaşteptat –, nu l-am
notat. L-am pierdut. L-am jelit apoi, ca şi cum aş fi pierdut ceva de preţ,
apoi mi-a reapărut şi, fiind sigur că de astă dată îl voi păstra, nu l-am notat
şi l-am pierdut din nou. Zeci de cărţi sunt ucise în felul acesta, zeci de
avorturi ale minţii, nejudecate şi nepedepsite de nici o religie, și de nici un
tribunal.”
eram copil când am citit ce spunea iorga, marele iorga...aş putea să caut citatul exact, dar nu o voi face. aşa că apelez la memorie: scrie ca să păstrezi florile gândului, pe care, altfel, le ia vântul.
RăspundețiȘtergerepersonal scriu pentru că nu pot altfel, pavlovian aproape, fără să mă întreb dacă, unde, cum, de ce... poate se va materializa cândva, poate că nu.
scrie... pentru că poţi. este singurul sfat pe care ţi-l pot da. intrinsec, este ceva care te defineşte.