joi, 16 august 2012

Despre Amada sau cum sub stern îmi crește un soi de lumină




Odată cu vocea Amadei se deschide mereu o fereastră în mine. Adun de peste tot urma degetelor fără pereche ca să scriu mare Amada peste vară. Ea scrie mare Robert. E frumoasă și are ticul ăsta: să răspundă bucuriei cu bucurie. Ceilalți în schimb, scriu pe spatele nostru fragil să nu cumva să ne întrerupă dialogul tăcut și sincer. Și una peste alta, mă gândesc ce electrizant ar fi să o admir undeva pe o terasă înghesuită pe plajă, să-mi zâmbească tăcut și nimeni să nu-i citească pe buze, cu excepția celui ce scrie, desigur, și să îmi spună că e plăcut ice tea-ul de după-amiază, dar că ar prefera să alergăm înspre camera noastră cu muzică de împrospețire a inimilor bronzate excesiv sub soare.

Acolo, Amada ar știi că iluziile din exterior nu cresc precum pielea peștilor oceanici, eu i-aș scrie ceva pe-o pagină, aș desena un x și aș îndoi colțul. Privind-o, sub stern mi-ar crește un fel de lumină. Care lansează proiecții în ventriculii mei de vară. Sub acest solstițiu m-ar veghea privirea Amadei. Cât îmi place acest nume! La simpla lui pronunție mi se lipește de palmă aceeași fereastră cu alintul vocii ei, pe turcoaze acorduri de muzică scrisă pentru surferi. A kind of ocean love songs. Dar cel mai mult mi-ar plăcea să derulez tot acest film mut, în care epitaful meu e povestea secundară, și să recuperez măcar două ore din povestea vieții ei. Ea e discretă și timidă, punând sub semnul îndoielii până și loialitatea surdă a peștilor, și tocmai de aceea mă întreb cum ar fi fost dacă o cunoșteam încă din copilărie. Aș fi fost probabil damnat la dragoste pe viață asemenea lui Forrest Gump față de Jenny. Îmi și imaginez lipiciul ei din copilărie față de băieții din jur, care i-ar fi oferit în schimbul unui sărut tot soiul de zmee și moriști din hârtie colorată și veselă. Să derulez puțin timpul așadar. 

Cred că pe-atunci aș fi avut curajul unui băiețel căruia îi place de colega lui de la grădiniță. Curajul ăsta se pare că azi s-a evaporat. Și în schimbul unui sărut apăsat mi-aș fi încleștat degetele în palma ei și aș fi dus-o pe furiș în locul care mie mereu mi-a fermecat copilăria. La circul năzdrăvan care ajungea de două ori pe an în oraș. I-aș fi pus mâinile la ochi să nu vadă surpriza pregătită din timp, și aș fi rămas prins în emoția ei din fața unei girafe cu joben, care, pe melodia mea preferată ar desena semiarcuri reușite, în timp ce oamenii s-ar încolona militar pentru tot carnavalul ce stă să înceapă. Părinții și copii s-ar înghesui în șiruri, dar eu, ținând-o de mână și cu inima bătându-mi neregulat, aș strecura-o în primele rânduri. De acolo, se poate atinge soarele cu mâna, ciudat într-adevăr, mai ales că acolo toți oamenii dansează, și urlă, și cântă. Iar din lateral, din cuști două pantere se îmbrățișează cu o forță care ar ucide orice om. Clovnii mărșăluiesc și recită poezii de dragoste, în ritm cadențat. Mai sus, copiii râd sau plâng. Se tem și visează. 

Aș vrea ca și ea să râdă cu poftă, să-mi strecoare pe obraz un pupic ștrengar, mai ales atunci când păsările albastre își fac cuib pe capul oamenilor cu ale lor uriașe picioroange. Și când vreun fachir uită cum se înghite focul ori oamenii-lup mușcă dintr-o nevăzută lună, nerăsărită, presupusă și nebună. Din dreapta, o fetiță blondă și mică de tot ar căsca ochii speriați, în timp ce un puști ar căsca plictisit, până în clipa în care roller coaster-urile intră în arenă, ca să susțină tot cerul-cort și să deseneze amintiri, cu praf și fum, în aplauzele copiilor. Cu aceeași ochi duioși de-acum, Amada m-ar trage de mânecă să mă pregătească pentru intrarea fiarei, a unui leu care rage și apoi face triluri. Iar un prezentator bătrân și încovoiat ca un pinguin ar prezenta întreg programul. Copiii ar ronțăi porumb, topindu-și încet obrajii între acadele. Unii ar fi îmbrăcați în toate culorile de vată de pe băț.

Dintr-un unghi, s-ar zări camera oglinzilor, în care intră doar adulții, așa scrie pe un indicator de la intrare. Fetița blondă de lângă noi s-ar furișa înăuntru dar ar ieși la fel de repede îngrozită, s-ar așeza pe bancă ar plânge și-ar căsca. Ar adormi plângând. În jurul ei, niște pitici de circ ar săpa un șanț pentru a fi umplut cu lacrimi. Fetița ar fi declarată prințesa din castel. Pentru ea, prinți și ducese, împărați și regine, ar veni din toate colțurile lumii, dar fetița doarme. Se va trezi numai la vuietul mulțumii surprinsă de intrarea iepurașilor albi cu frac negru și a porumbeilor voiajori, care se opresc din drumul lor să împartă fluturași în limba sardă. La ghereta cu tir, un puști aiurit ar împușca din greșeală soarele, care se întine și moare de trei ori, în semn de capitulare, până când totul îi iese perfect.

A doua zi am discuta aprins despre lumea colorată a circului. Ne-am imagina cum pornim și noi la vânătoare de ființe supranaturale, și cum am trasa, cu creta, linii lungi, perfecte, paralele. Care s-ar opri înapoi la zilele noastre, zile pierdute în ochii Amadei. În care mă atrag avalanșe de imagini ale frumuseții care mușcă din mine, mai ales când mă apropii de fotografiile ei, cu pașii de pisică, să nu sperii răsăritul pe care mi-l provoacă. Nu știu dacă merită să regret lipsa sărutului ei din copilărie, și nici măcar de unde apare atâta lumină în jurul frunții mele de fiecare dată când îi rostesc numele, dar știu, se pare, că e pentru mine ca o amuletă norocoasă, venită la timp, dinspre soarele-apune ce naște-o zare diferită de toate zările pe care le-am privit la alte apusuri.

Amada – lumina din spatele unui secret. Un mănunchi de flori crescute în palme și-un soi de arbori înfipți la încheieturi. O grădină ce foșnește a vârf de creion de fiecare dată când îi aud vocea senzuală (ea mă contrazice și zice că e doar o voce mâțâită) și fără noduri. Într-o vară ca aceasta, am să-mi pun pentru ea cireșe la urechi, coapte, grele și rotunde, ca visele acelea din care s-a născut intimitatea noastră.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu