Am admirat dintotdeauna la simboliștii francezi finețea lor de a spune
lucrurilor pe nume, și de a depăși amărăciunea istoriei printr-un umor estetic poate
cel puțin la fel de eficient precum bisturiul celui mai experimentat chirurg.
Paul Valéry anticipa acum un secol că analiza
este uneori un mijloc de a te dezgusta în detaliu de ceea ce era de fapt suportabil
în ansamblu. Așa îmi explic de ce, condus de filamentul logicii lui Valéry,
retrăiesc finalul unui roman de Wells în care, după distrugerea fulgerătoare a
pământenilor de către marțienii posesori ai unei invincibile tehnici de luptă,
în liniștea profundă de după victorie invadatorii mor unul câte unul uciși de
microbi, și mor nu pentru că n-ar fi știut cum
să se apere, ci pentru că nu știau împotriva cui. O moarte prin subestimare.
Am luat dintotdeauna povestea asta ca pe o fabulă. Pentru că m-au pus mereu
pe gânduri lucrurile mici. Omenirea, de altfel, s-a temut dintotdeauna de
lucrurile mici. Teama de infim fiind chiar o dimensiune aparte a progresului,
pentru că a putut să apară numai după ce a apărut bănuiala că infimul chiar există. Omul preistoric se simțea
asigurat în caverne, în timp ce noi, astăzi, dezinfectăm înspăimântați clanțele
ușilor. Dar câte noțiuni nu a modificat progresul! Eroii mitologiei universale
luptau cu lei, hidre, meduze și minotauri, eroii moderni luptă împotriva
bacteriilor, a șobanilor și a insectelor, și nu întotdeauna înving.
De ceva vreme, nu mai trăim totuși printre animale și arbori ci, printre
amenințătoarele molecule, bacterii și celule. Purtăm cu toții ochelari, ne
folosim de obositoarele lentile de microscop, dar ce altceva am putea face? Nu
ne este dat nici nouă, nici omenirii, să redevenim copii, și nici nu știu dacă
toți își doresc asta cu adevărat. Koch, descoperitorul unui bacil, este un personaj
mai reprezentativ lumii noastre decât Columb, descoperitorul unui continent, și
ne vom înclina mult mai adânc celui care ne va descrie virusul cancerului,
decât celui care ne va descrie suprafața unei alte planete.
Mai ales că, antenele intuiției populare, nu o dată surprinzătoare, au
atins de mult acești pereți interiori. În școala primară, citisem o baladă în
care muștele izvorâte din leșul unui balaur erau mai nocive decât balaurul viu.
Iar vitejia eroului, celui care răpuse balaurul, nu fusese pe deplin
eliberatoare. Mă gândesc că acest gen de istorisire a dat naștere până și
proverbialei înțelepciuni de tipul: poporului
nu-i e frică de Dumnezeu, ci de sfinți.
Ne e teamă de lucrurile mici, de detaliile pe care nu le stăpânim și
ordonăm, și trebuie să fim conștienți de această teamă, și trebuie să ne-o
cultivăm. Este una dintre armele noastre cele mai puternice. Este emblema
progresului nostru. Însemnul evoluției noastre. Pentru că inteligența poate fi
uriașă, dar prostia letală este întotdeauna mică. „Marea Prostie” nu este decât o metaforă: un cumul sau o sumă a
prostiilor mici și miliarde. Nu de geniul răului mă tem, ci de micii proști; nu
de vreun mare criminal sau de vreo minte diabolică, ci de insignifianții
vicioși abstracți. Și nu mă jenez niciodată cu această teamă, și nici nu vreau
să renunț la ea. În speță pentru că ceva îmi readuce constant aminte că fiarele
erau ucise încă din paleolitic, în timp ce bacilii nu sunt înfrânți nici acum.
Si acum vin eu ca Nea Gogu Calare pe lopata si spun asa: daca e sa mori, mori si in somn pentru ca sforaiai prea tare, asa ca nu are rost sa ne temem degeaba de lucruri pe care nu le putem stapani si oricum nu depind de noi.
RăspundețiȘtergereTibi, textul meu amestecă 3 tematici majore, dar cea care ți-a atras ție atenția, referitoare la ceea ce ne înspăimântă, la lucrurile minuscule de care ne e teamă, cred că a fost doar parțial înțeleasă: eu am vrut de fapt să întăresc ideea că din frica față de infim reiese de fapt progresul nostru civilizațional, evoluția noastră, pentru că atâta timp cât vom aștepta cataclisme majore, apocalipse imense, dar nu vom lupta cu lucrurile mici care ne produc chiar mai mult rău, vom risca să devenim victime ale propriei noastre ignoranțe. Vom fi înfrânți, altfel spus, nu de ceea ce ne-am așteptat să ne înfrângă, ci de ceea ce a fost tot timpul sub nasul nostru.
ȘtergereAm inteles ideea inca de la trimiterea catre Razboiul Lumilor. Cat despre Valéry, am spus si eu, fara sa il citesc, ca ce nu stii nu te afecteaza. Totul se schimba cand devii constient...
ȘtergerePăi e un silogism aici, de fapt. Ceea ce nu știi într-adevăr nu te afectează? Sau te afectează doar că tu nu știi? Sunt valențe diametral opuse în cele două întrebări, și cred că asta încerca să arate în substrat și Wells, dar și Valéry.
Ștergere