marți, 13 noiembrie 2012

Cum am ascuns ultimele tale cuvinte într-un dicționar rătăcit de arhaisme



Dintotdeauna mi-am dorit să iubesc o fată pe care s-o alint cu ajutorul unor cuvinte năstrușnice și apăsate, desprinse poate din vreo melodie veche de jazz pe care azi nu o mai ascultă nimeni. Așa se face că, din această dorință puternică mi-a fost dat să te întâlnesc pe tine. Și am simțit că ochii tăi vii mă precipită și că așa trebuie să-ți spun: poupée. Ai zâmbit, și am luat totul ca pe un da. Am înțeles că îți place să-ți spun așa, mai ales în micul nostru castel intim construit din gânduri haioase și pătimașe. De-atunci ceva puternic s-a închegat între noi doi, și am ajuns într-atât de îndrăgostit de tine, de mica mea păpușă cu apetit de franțuzoiacă, încât am reușit să mențin constant în mișcare un titirez nebunatic al sentimentelor profunde pe care alții le machiază în fiecare dimineață. Frumusețea ta m-a purtat ba chiar până înspre desenele animate ascunse de copilărie, în care Cosette adormea seara pe jos cu mica ei poupée cumpărată de străinul care avea să-i devină tată. Să revin: pe scurt, între noi a fost dragoste alandala. Dar o dragoste alandala potrivită și aranjată. Am știut exact cum trebuie să te iubesc, fără doar și poate nu după același tipar după care iubesc oamenii în general. Și așa s-a și întâmplat de fapt. Pentru că inexplicabil în tine s-au îmbinat toate acele episoade care ar fi trebuit să se întâmple și nu s-au întâmplat când am iubit femei înaintea ta. Ori poate totul a fost pus la cale de ingeniozitatea ta deosebită care a știut că cel mai bine dragostea noastră s-ar putea păstra încadrată într-un cerc. Intuiesc prin urmare că experiența ta (pe care o văd și acum ca pe un mister dezvăluit pe îndelete) ți-a spus că pătratul nu poate fi prielnic unui cuplu exotic din moment ce fiecare colț din cele patru poate reprezenta o ispită a izolării în singurătate.

Am să spun celor ce citesc asta doar atât: că odată, când am ieșit de la film, m-ai luat de mână și te-ai urcat ușor peste pantofii mei ca să mă înghesuiești mai eficient, fixându-mă cu privirea ta caldă și curioasă. N-ai vrut să mă săruți, m-ai provocat la un joc în care eu ar fi trebuit să mă aflu în postura vânătorului. Adevărul e că nu m-am simțit niciodată bine în postura asta, deși am vânat adesea priviri, sclipiri, nedumeriri. Ai continuat însă tu totul spunându-mi că în mine au existat întotdeauna două vieți: cea pe care nu ai cunoscut-o și o alta, pe care ai vrut să o găsești de foarte multă vreme. Exact, chiar așa ai spus. Țin minte precis tocmai pentru că obișnuiam să fiu extrem de atent la cuvintele tale, care parcă veneau de undeva de dincolo de tine. Erai decisă și mi-ai spus (lucru deja stabilit, căruia nu-i puteam fi împotrivă) că vei dormi o săptămână la mine. Că te obosește și plictisește de moarte colega ta de apartament. Cum m-aș fi putut opune? Ai zâmbit fără să clipești. Zâmbetul tău era pentru mine un fel de semnătură oficială a vreunui artist celebru dar scump la vedere. Am aflat abia mai târziu că te bucurau intens acele momente de dimineață în care mă priveai cum scriu. Mă imitai în seriozitate, așezându-te în dreapta mea (poate intenționat, ca să te văd mai bine), și îmi amintesc că aveai poziția unui pianist obosit și grav. Nu te puteai abține, pufneai în râs, iar asta mă determina să te admir mai apăsat și chiar mult mai ferm, mă topeam după tine, călcâiele mi se aprindeau și te doream așa cum erai, cu părul despletit, cu umerii goi și cu pieptul fremătând a dragoste necoaptă. M-ai întrebat de ce nu tastez direct, de ce pun atâta putere peste mina de creion, de ce nu mâzgălesc, și de ce lungesc o literă într-atât de tare de parcă aș vrea să-i fac gât de girafă? Îți plăceau exemplele așa că am inventat atunci pe loc unul. Mă abțineam să nu râd prea tare, dar am reușit, într-o pauză scurtă și tăcută, să-ți transmit că pentru mine creionul e uneori o alungire vintage a propriului gând, ori o deviație a degetului arătător care indică ceva neobișnuit. Creionul meu era mai mult decât un obiect ce n-ar fi putut fi mai mult decât exponentul vreunui element social sau simbolic. În cazul meu, creionul reprezenta individul singur. Care încearca să lumineze o lume, să o aprindă, să o provoace. 

Mai știi? Mă țineai ore în șir la discuții. Cred că într-adevăr mă iubeai. Da, așa cred. Pentru că uite, nici până azi nu s-a așternut praful peste cuvintele noastre de dragoste, pe care le schimbam între noi cu o regularitate potrivită, specifică unor oameni care gândesc la fel dar care privesc nuanțe diferite. Nuanțe diferite nu numai ale curcubeului, ci și ale furtunii care adună norii câteodată în semn de război iremediabil și ireconciliabil. Și da, încă mai cred că pentru tine, chère poupée, luminile dimineții care ne găseau îmbrățișați în pat împreună, n-au reprezentat doar faruri semnalizante ale unei noi zile care să ne apese pe umeri, ci pentru tine aceste lumini erau pur și simplu niște pleoape frumos rimelate care clipesc tot timpul sugestiv. La fel cum pentru mine consoanele scrise pe hârtie nu reprezentau doar acel end of the game, ci și un posibil rebus al ideilor încrucișate. Ce să mai spun? Doar atât: că oriunde ai fi azi, închide ochii și încearcă să-ți amintești de cum ne iubeam toamna pe aleile cu setări de piesaje idilice. Iar eu, dragostea mea, voi căuta pe undeva acele cuvinte de dragoste sinceră cu care ai învăluit ultimul nostru Te iubesc. Și dacă am să le găsesc, bineînțeles cu ajutorul unui păianjen poznaș și harnic, am să le îmbrac în vreun veșmânt frumos de mătase, și le voi ascunde cu grijă într-un dicționar rătăcit de arhaisme.





Un comentariu: