marți, 3 iulie 2012

Umorul poate fi deșirat în cuvinte potrivite





Nu pot spune cu exactitate dacă cumva umorul e vreun soi de haos emoțional reamintit în liniște, vreun limbaj universal, sau o stare de disperare a individului care refuză să se ia în serios. Țin minte că mi-a spus cineva odată că umorul e de fapt capacitatea de a vedea 3 fețe ale aceleași monede și probabil că așa o fi, însă pentru mine umorul e o stare spontană de bine. Totuși, a face umor devine un act de dificultate majoră pentru mulți indivizi. Există oameni care au această abilitate și, bineînțeles, ceilalți. Oamenii care fac umor pe planeta asta sunt cei care au pus pe hârtie producții ca Seinfield, Everybody Loves Raymond, Friends, Two and a Half Men, How I Met your Mother, etc. Altfel spus, trebuie recunoscut meritul ăsta al americanilor: au dus umorul la rang de artă. Au avut scenariști și scriitori plini de fler, plini de subtilități, care au reușit cumva să pună în lumină mecanismele psihologice pe care le recunoaștem toți, atunci când imediat ce recepționăm gluma ni se pare atât de naturală încât putem jura că ne-ar fi trecut și nouă prin cap.

Mi-aduc aminte, zâmbind desigur, de emisiunea recentă a lui Jay Leno care l-a avut ca invitat pe Barack Obama. Apelând la fragila mea ținere de minte, parafrazez o idee crocantă vehiculată acolo: dacă umorul este un răspuns la dizarmoniile vieții de zi cu zi, atunci folosirea umorului este un soi de dirijare productivă a percepției celorlalți. Drept urmare înțelegerea utilizării umorului nu este altceva decât pătrunderea în mecanismele acestui troc pe care ni-l propun atâția și atâția indivizi comici: opțiunea mea sau opțiunea ta.

Trebuie să mai punctez două lucruri: am scris acest text ca să imortalizez câteva gânduri de bine după ce am vizionat The Dictator. Doi: gândește-te la un prieten bun, pune mâna pe telefon și întreabă-l: mai ții minte când râdeam împreună?






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu