sâmbătă, 23 noiembrie 2013

Wabi-sabi - sau o scrisoare întârziată





Dragă Rafael, 
Rafa,

Știi? Tata te iubește și te așteaptă  acasă. E important să încep cu asta. Și uite, dacă vrei, mă las de data asta cu totul pe mâna ta. Numai să vii curând. Să vii devreme. Mi-e dor de băiatul meu. Mi-e dor să discutăm la fel cum o făceam altădată, știi tu, înainte să intri la facultate. Cumva, mi-e tot mai greu să accept că anii au trecut peste mine și că azi, casa care tace când e plecată mama ta în oraș, amuțită întru totul, îmi lovește parcă tâmplele cu un ciocan bizar al nostalgiei, al așteptării și trecerii timpului. Și mi-e dor de râsul tău colorat, care scutură cu atâta dezinvoltură pereții din casă, când ești aici. Dar acum, când îți scriu, zâmbesc, știi tu, fugitiv, exact ca atunci când mama face prăjitură cu mere și scorțișoară. Uite, când vii, ne putem juca pe X-Box, dacă vrei tu, și dacă vei avea răbdare să mă înveți și pe mine asta, ori putem fuma împreună, cot la cot, în bucătărie, din pachetul de țigări mentolate al mamei tale. Putem, de ce nu (?), asculta un concert de-al lui Waters sau chiar câteva bucăți needitate ale lui Kurt Cobain. Sau Skrillex, dacă îți place și ție, fiindcă asta am înțeles că le place și copiilor mei neastâmpărați de la școală. Orice, numai să vii acasă. Mi-e dor să pierdem vremea, numai noi doi, pur și simplu. Și să facem comparații între Django-ul lui Tarantino și spaghetti-urile lui Leone, între filmele lui Almodovar și cele ale lui Ingmar Bergman. Mi-e dor de fapt, cel mai mult și cel mai tare, să-ți contrazici cu zâmbetul pe buze și să-ți impresionezi totodată bătrânul și demodatul tată, cum numai ție îți stă în fire să o faci.
 
Nu uita, te rog, că tata te iubește.
 
Noutăți importante nu-ți pot spune, aici lucrurile sunt tot așa cum le-ai lăsat, stau în loc, iar vecinii se scaldă în continuare într-un fel de așteptare malignă, discută toată ziua nimicuri, fotbal, fac politică, dau zvonuri mai departe și visează la o viață mai bună. Știu, te întrebi de ce îți scriu, și de ce acum, probabil. M-am hotărât să îți scriu pentru că m-am gândit la tine foarte mult, mai mult decât de obicei, și la cum eram eu la vârsta ta. Ultima oară mi-ai spus la telefon că o aduci acasă în prima vacanță pe Cătălina, iar de-atunci maică-ta, după cum o știi, îmi vorbește numai de asta. De-abia așteptăm să o cunoaștem, dar îți mărturisesc că vestea asta mi-a adus aminte de o perioadă a tinereții mele de care nu ți-am spus până acum nimic, poate din motive de intimitate exagerată. A declanșat ceva ciudat din mine. Ceva de altădată. De când eram de vârsta ta, aproximativ. S-a întâmplat acum mai bine de trei decenii. Eram pe-atunci student la Litere, în ultimul an, tot la București, iar în vacanța de 1 Mai am fost invitat de câțiva colegi la ei acasă, la Sighetu’ Marmației, într-o zonă a țării pitorească și cu oameni neasemuiți, de o blândețe și de o generozitate ieșită realmente din comun. Și, simțind pe atunci o nevoie acută de dépaysement, am acceptat cu bucurie invitația, mișcare care, dacă stau mai bine să reflectez acum, mi-a schimbat felul de a fi poate pentru totdeauna. Eu aveam, chiar și pe vremea aia, după cum bine cred că îți imaginezi, aceeași pasiune de a căuta cuvinte intraductibile din alte limbi. O pasiune molipsitoare pe care curând, am împărtășit-o cu Florence.
 
Asta vroiam să-ți spun. Că la Sighet, am cunoscut-o pe Florence, sora colegului meu George, de care m-am îndrăgostit iremediabil. Înaltă, blondă, cu ochii verzi și cu buze cărnoase, mi-a furat privirea imediat. Nu, te rog, nu râde de tatăl tău! A fost o scânteie, pur și simplu. Eram tânăr și fără minte dar m-am îndrăgostit pe loc de ea, m-am îndrăgostit din senin de un om, de altul decât mine, și îmi plăcea de ea mai mult decât de Soare, îmi era mai apropiată chiar mai mult decât cerul, și mă gândeam pe atunci că asta e suficient, că pentru asta îmi ajunge tinerețea, și că nu-mi trebuie deloc minte.
 
Atunci a fost prima oară când am înțeles ce înseamnă forelsket pentru norvegieni (sentimentul euforic pe care-l simți când te îndrăgostești pentru prima oară). Pe Florence am iubit-o de prima dată, și cred, de altfel, că și ea a simțit același lucru față de mine. Ea mi-a insuflat plăcerea pentru poezie și mi-a resurgitat cumva spiritul rătăcit, poate prea rătăcit, pe atunci. Țin minte și acum că, înainte să o sărut prima dată, nu-mi puteam deloc dezlipi ochii de la ea și că mâinile îmi paralizaseră de la prea multă emoție, atât de mult încât a ieșit între noi doi următorul schimb de replici, pe care n-o să-l uit niciodată: „- Pot să te țin de mână? – Sigur vrei asta?, - Altfel mor.” Exact așa mi-a spus: „altfel mor”. Dar n-a murit, că mă iubea prea tare, și prea mult, cum numai o femeie tânără și îndrăgostită e capabilă să iubească un bărbat. Iar acolo, la Sighet, am stat mai mult de o săptămână. A fost o săptămână petrecută în paradis. Aveam ochi numai pentru Florence. Numai pentru ea. Nu știu cum s-o spun, dar gura ei, felul ei de a vorbi și gesticula semănau cu felul de a fi a Gretei Garbo, așa cum o văzusem prima oară în filme. Nu-i găseam nici măcar o imperfecțiune, fiind permanent adâncit în dragostea ei și condus de acel impuls cafuné (limba portugheză, în Brazilia – gestul de a trece degetele prin părul cuiva cu tandrețe), și îți mărturisesc că ea a fost cu adevărat prima femeie pe care am iubit-o.
 
Am invitat-o la București, unde am și petrecut două săptămâni la sfârșitul sesiunii de vară. Au fost două săptămâni desprinse parcă din poveștile cele mai cunoscute de dragoste. Mă întreb dacă și ea și le mai amintește, dacă se mai gândește uneori la asta, indiferent unde s-ar afla acum, lângă copii, soț sau oameni dragi. Țin minte că noaptea, aprindeam veioza numai ca să-i privesc chipul și să-i dezleg misterele, mă jucam cu pielea ei și-i mângâiam conturul buzelor, puful din obraji, ascultându-i răsuflarea regulată, posibil fericită. Și-mi puneam întrebări. Întrebări pe care și le pune orice îndrăgostit. Mă întrebam, de exemplu, care-i secretul ei, de ce timpul nu are nici o înrăurire asupra ei? Am fost tânăr, cum ești și tu acum, și-ți mărturisesc că adoram goliciunea ei rotundă, pielea ei lăptoasă, cremoasă, pe care uneori pete de roșeață păreau ca niște fulgi plutitori într-un bol cu lapte. Mi se părea că am o nemaipomenită sarcină, și că un înger transformat în femeie îmi fusese dat spre păstrare. Și poate că așa a și fost. O iubeam atât de mult că uneori auzeam lângă coastele mele bătăile inimii ei. Îmi amintesc și acum că avea un fel cu totul aparte de a se îmbujora în somn. Iar dimineața, când mă bucuram în cea mai mare liniște de toată dragostea ei mă întrebam la nesfârșit de unde își extrage acea vitalitate insolentă, și de ce îndrăznește să fie atât de calmă și fericită alături de mine, și de ce ea îmi părea singura femeie din lume care știa să profite de un somn reparator care în fiecare dimineață o făcea într-atât de frumoasă?
 
Au fost dimineți pe care le voi păstra în suflet toată viața. Când ne țineam de mână ca doi tineri aflați sub un cearșaf, și care aleargă prin ploaie, de-a lungul unei faleze. Altfel spus, am simțit atunci pe pielea mea ce înseamnă pentru greci meraki (a face ceva din suflet, creativitate și iubire, un proces în care te dărui acțiunii tale). Dar orice paradis ia uneori o pauză, iar cele două săptămâni s-au sfârșit de parcă ar fi fost cel mult două secunde. Când am condus-o la tren, am simțit că o pierd, mă uitam la geamul acceleratului cum se îndepărta abținându-se să nu plângă, zâmbind, dar cu sufletul mic, și pe măsură ce trenul se mișca, simțeam cum trage după sine un fir. Mă simțeam ca un ghem și fiecare metru parcurs de trenul care o ducea departe de mine mă deșira. Când trenul devenise doar un punct minuscul la orizont, mai rămăsese din minte doar un gând. Simplu. De fapt, o întrebare: eu ce mă fac?
 
Lumea a continuat să se învârtă în microcircuitul ei plictisitor, dar eu mă gândeam doar la Florence. În săptămânile ce au urmat mă afundasem în cărți, dar oriunde treceam pe stradă aveam senzația că îi seamănă cineva, de multe ori experimentând parcă conceptul de bakku-shan (în limba japoneză – a vedea o femeie care pare drăguță din spate, nu și din față). Ieșeam în fiecare seară la bere cu George, care citise toată tristețea din ochii mei și am avut senzația că i s-a rupt realmente sufletul când mi-a spus că Florence, sora lui, a plecat cu o bursă de studiu la Berlin, pentru un an de zile. Țin minte că deși ceva s-a rupt cu totul în mine atunci, dragostea nu s-a diminuat, deși recunosc, abia atunci înțelesesem cu adevărat la ce se referea Nichita când punea o simplă întrebare (foarte la modă pe atunci printre studenții de la Litere): „Dacă florile și-ar dărui oameni la fel cum oamenii își dăruiesc flori, de unde ar fi tăiați oamenii?
 
După un de zile, mi-a scris. Flacăra nu se stinsese niciodată între noi doi. Am corespondat câteva luni, iar după asta i-am cerut să se mute cu mine la București. A acceptat. Ne-am găsit o garsonieră și ne-am mutat împreună. Într-un timp ridicol de scurt, din sufletul meu a dispărut toată semiabsența ei curând, mi-am redescoperit toate capacitățile senzitive, am uitat amândoi gustul fad al distanței și am continuat o dragoste adevărată. O dragoste reală, intimă și irespirabilă.
 
Ah da, am uitat să-ți spun că Florence e mama ta. Așa îi spuneam eu, numai eu, și așa îi mai spun și acum, când suntem singuri. Prin urmare, dragă Rafa, gândește-te că sunt norocoși bărbații care pot iubi, și gândește-te că eu și mama ta îți dorim numai binele din lume. Am avut impulsul ăsta părintesc să-ți scriu, să-ți dezvălui de ce m-am bucurat când mi-ai povestit de Cătălina, de felul ei de-a fi și de felul în care vă înțelegeți, vă prețuiți și susțineți reciproc. Vino degrabă acasă, așadar. Mai bine zis: veniți degrabă acasă. Vino să-ți povestesc în detaliu despre toate acestea. O să-ți confirme unele fragmente și unchiul George, care mi-a promis că ajunge sâmbătă cu acceleratul de prânz. Vino,

și nu uita, sub nici un fel de circumstanțe, că

tata te iubește.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu