marți, 21 august 2012

Scame culese din ochii celuilalt




În ultimul vreme mulți oameni pe care i-am întâlnit au reușit să-mi lămurească două lucruri: pe de o parte, am înțeles că nu poți face lucrurile doar după cum te taie capul (sau cum zicea Mălăele: A face lucrurile numai cum vrei tu e cam și cum ai încerca să faci un copil cu o păpușă gonflabilă), iar în al doilea rând mi-am dat seama că Henri Amiel avea dreptate să creadă că a trăi pentru tine este și odios și plicticos deopotrivă. Văd că mai nou se îngrașă vulgar ideea că suntem cu toții egoiști. Ori individualiști sau egocentriști, după caz desigur, nu generalizez, că mai sunt și unii care iau totul la modul personal. De aici se naște întrebarea care mă tot macină: oare este egoismul un motiv suficient ca să uiți de reguli și să manifești o crudă disperare și îndârjire pentru a obține ceva? Adică poți tu, un X cu gel pe păr și cerceluș în ureche, să lupți cu nemăsurată furie pentru ceva ce nu ai vrea să pierzi, încât să devii realmente într-atât de disperat?

Nu o să dezvolt aici vreo teorie a disperării, deși cu siguranță s-au scris tomuri întregi pe tema asta. Aș putea pomeni în treacăt doar de viziunea lui Kierkegaard, care, în Boala de Moarte parcă arată că disperarea e într-un fel o transpunere a disonanței cognitive între ceea ce suntem și ceea ce am vrea să fim. Păi dacă mă concentrez puțin, recunosc în jurul meu o sumedenie de mici disperați. Poate și eu să fi făcut parte uneori din categoria asta, nu știu. De la a fi un mic disperat până a ajunge un mic nesimțit nu e decât un pas mic de tot. Sigur, poți dispera pentru cazuri de boală în familie, pentru chestiuni realmente grave, pentru prieteni, ș.a.m.d. Dar pe de altă parte poți dispera și pentru statul la coadă, pentru așteptatul casierei care nu-și mai termină conversația la telefon în era asta, poți dispera în așteptarea unor răspunsuri mult-așteptate și răsașteptate, poți dispera pentru oamenii care se înghesuie în vreun club de noapte, ori pentru ăștia care ascultă manele în troleu, pentru vreo figură publică care nu știe să scrie sau face dezacorduri grave gramaticale, etc.

Poți ajunge disperat din disperarea altora. Un soi de reacție necontrolată în lanț. Cu siguranță v-ați ciocnit de astfel de specimene: de cel care niciodată nu zâmbește și pare mereu preocupat de ceva anume ce ție-ți scapă (zici că a dat gaură la macaroană), de cel care te sună în toi de noapte doar așa, să te deranjeze pur și simplu, de cel care nu face diferența între ironii și lucrurile spuse la modul cel mai serios. Sau de ăștia care mereu sunt precauți (vorbesc la telefon despre cum s-au ferit ei de răceală și cum pe ei vremea caniculară nu a reușit să-i păcălească, că seara se lasă răcoarea, bla bla bla), de cel care întotdeauna se plânge de ceva, de cel care te bârfește fără motiv, de nesimțitul care se servește singur din mâncarea adusă la job, de tipul care vorbește atât de tare încât și surzii ajung să priceapă ce spune, de ăla care-ți bea băutura în club sau de cel care nu cunoaște noțiunea de spațiu personal când tu stai la bancomat.

Pe mine tipologia umană care mă disperă este acel individ care simte mereu o nevoie acută de a se autocaracteriza. E vorba de cel care se simte mereu dator să spună: Eu sunt un om foarte corect, eu sunt cinstit și discret, sunt punctual, sunt foarte bun în meseria mea (bla bla bla), de parcă și-ar prezenta conceptele din CV în fața ta. Ăștia pot fi chiar material de studiu, fiindcă ei, dorind să ne ofere imaginea totală a personalității lor debordante își completează singuri descrierea cu așa-numitele cusururi: sunt foarte sufletist și asta nu-i bine, sunt prea serios, prea sincer (bla bla bla). Un prieten bun de-al meu, în schimb, e disperat de o altă tipologie umană, probabil cel puțin la fel de enervantă: cea a celor care fac complimente gratuite și mai ales a celor ce parcă cer să li se facă complimente. Aceste persoane avide, încadrate de expresia englezească fishing for compliments (pescari de complimente) nu cunosc și nici n-au auzit ei vreodată de ceea ce se numește tact. Nici nu știi cum să reacționezi în astfel de cazuri, poate doar cu puțină abilitate – adică să evităm să fim caraghioși la rândul nostru, acordându-le aceste complimente. Întotdeauna cel avid de complimente va deschide o discuție pe o temă care-l avantajează. Soluția ar putea fi ca noi  să nu intrăm în joc și partenerul nostru de dialog să ajungă să se laude singur. De asta mi-au plăcut filmele lui Almodovàr, are el o scenă în care un personaj observă cum un ins venit din capitală îi aduce complimente sofisticate unei gazde pentru gustul bun al mâncării și încercând să copieze acest gest ajunge să-i spună unei femei de 60 de ani că a luat-o drept fiica ei.

Puteți continua voi lista asta. Până când ne vom da seama cu adevărat care disperare e mai sâcâitoare decât cealaltă.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu