joi, 16 mai 2013

Amintiri persane și mitoze de sub întâiul echinox




Lumea spune că sunt mai tânăr decât vârsta pe care o arăt. Secretul ar fi că, mai demult, am fost bătrân și singur, și toată ziua călătoream pe o bicicletă trasă de gânduri. Pe-atunci, pedalam printre grădini împodobite cu statui amorfe sau printre lagune albastre scufundate între culturi de mango, ale căror fructe erau toată ziua ciugulite de ciori nebune. Aerul părea fiert și ciufulit în vremea aceea, și îmi intra în buzunare numai ca să iasă șuierând, sărat și imposibil de strunit. Iar la capătul întâmplărilor stătea o femeie, o femeie care mă iubea și care-și pusese tot satul în cap iubindu-se cu un moșneag ca mine. Și, în mod specific, țin minte ziua în care am iubit-o mai mult decât de obicei. A fost o zi neobișnuită. Teribil de caldă, sufocantă și irespirabilă. O zi în care evantaiul ei făcut din piele de zebră nu izbutea deloc să alunge muștele sâcâitoare, mari cât poneii roșcați din iarmaroc.

Îmi amintesc doar cum m-am trezit în șuk, lângă un coș plin de curmale dulci, cărora le puteai vedea de la o distanță considerabilă structura lemnoasă asemănătoare unui arbore de cauciuc. Cadența valurilor lovite de stânci se suprapunea peste respirația mea prăfuită de la atâta nisip persan. Lângă colibă, un ghepard pe care l-am crescut de mic ți se freca după-amiaza de picioare, l-am numit Enkidu, fiindcă ai plâns când ți-am citit prima dată din Epopeea lui Ghilghameș. Erai frumoasă precuma fiica lui Iștar și împodobită cu bijuterii sculptate în sezonul ploios de câteva generații ale nevestelor de războinici din clanul dușman. Când era Lună Galbenă sau Rece mă trăgeai în cort ca să-ți gust sânii și pielea de leoaică, iar eu, uneori, luam acolo cu mine o carte, un pistol cu gloanțe pașnice și ceva amintiri.

Seara, priveam în secret femei din fotografii, femei pe care le iubisem cândva, poate prin bănci, prin hoteluri, prin căruțe cu migdale, pe sub fuste. Te făceai roșie ca focul la una ca asta, și mă amenințai cu pumnul, arătându-mi cu degetul că încă te așteaptă toți băieții din sat. Apoi îmi povesteai despre tatăl tău bețiv, ce te bătea degeaba și tu plângeai, numai ca să te iubească și pe tine nălucile din oază. Știai să citești, să faci codițe pentru fetele din sat și să rafinezi prin pânză albă uleiul auriu de palmier. Știai cuvinte din 13 limbi străine și cel mai mult îți făcea plăcere să cânți la un microfon pe care îl uitase mai demult un neamț la cârciuma din sat. Când te alergam pe plajă, doar ca să văd ce ascunzi sub fustă, scoteai un sughiț apăsat de suspine, imperceptibil de celelalte silabe, dar suficient de strident cât să trezească mâțele de pe acoperiș, adormite în torsul lor secular. Iar Enkidu, ghepardul nostru, alerga după ele vânându-le, știam amândoi asta fiindcă uneori apărea cu prada în gură până lângă cort și cu răutate în ochi.

Ești exact ca el! Așa-mi spuneai. Ești o răutate ca și el! Apoi, îl goneai cu privirea ta tăioasă de samurai obosit. Când mă apăsa nostalgia, citeam pasaje din O mie și una de nopți, imaginându-mi că și eu, asemenea lui Sinbad, mă pierd pe undeva pe o insulă plină de sunete și papagali, în mijlocul căreia pot cutreiera întreaga junglă înecată în averse de ploaie tropică. Și că, la loc ferit, dau foc la vreascuri să mă încălzesc, și să te caut apoi cu luneta în partea mea ascunsă a gândurilor, iar tu să te prefaci că nu mă vezi, preocupată să-ți speli părul lung și negru sub căderea rece a unei cascade din spatele copacilor. Îți creștea acum un pui de om în burtă și tu te simțeai copleșită de cele mai mărunte griji, ori de spectaculoase mitoze care uneori te transformau cu totul într-un imens crater vulcanic de bucurii, și de speranțe imaculate, pe care mi le împărtășeai și mie la lumina focului, seara, când dansai de fericire pe un pod îngust de santal. Rinocer bătrân ce ești tu, așa-mi spuneai, nu te mai holba la mine, mai bine du-te să îmbătrânești undeva între cei din neamul tău, între ăia ce construiesc case din piatră și tot felul de pendule, care numără timpul în funcție de necesitate, care nu trăiesc, ci numai se lamentează sub fiecare echinox...

Din cauza ta, sunt mai tânăr decât arăt. Și, poate de aceea mi se oprește respirația de câte ori vorbesc în somn de fericire, când îmi închipui veverițe care, în loc să roadă alune rod rădăcinile mele de copac exotic, știind că încet și sigur timpul meu s-a evaporat. Nu știu unde ești, dar, când mă trezesc, te mai strig câteodată numai ca să-ți amintesc să-l hrănești pe Enkidu, și să te rog să mai rămâi o vreme singură, fiindcă uneori o să-ți mai aduci aminte de mine, dar de cele mai multe ori nu.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu